Opinió

Tribuna

La temptació ecofeixista

“L’ecofeixisme defensa abandonar del tot les tecnologies i una reducció de la població humana a fi de salvar el planeta dels perills que l’amenacen, la superpoblació i la contaminació
“Sota aparences progressistes, aquest feixisme verd és un feixisme pur i dur que utilitza les preocupacions ecològiques per reforçar les posicions autoritàries, racistes, antisemites i el seu odi contra la raó

Segons el politòleg finès J. P. Roos, s’entén per eco­fei­xisme la ide­o­lo­gia d’alguns pro­tec­tors del medi ambi­ent radi­cals que defen­sen l’aban­do­na­ment total de les tec­no­lo­gies en les nos­tres soci­e­tats, així com una reducció de la població humana a fi de sal­var el pla­neta dels perills que l’ame­na­cen, la super­po­blació i la con­ta­mi­nació. Es tracta, doncs, d’una vari­ant radi­cal de l’eco­lo­gia pro­funda (deep eco­logy) amb aspec­tes pri­mi­ti­vis­tes. L’eco­fei­xisme, con­si­de­rat així, no està lli­gat al fei­xisme històric i només hi com­par­teix les ambi­ci­ons. Segons els que des­cri­uen un règim d’aquest tipus, les ame­na­ces de les acti­vi­tats huma­nes que pesen sobre el pla­neta Terra són de tal mag­ni­tud que els pobles occi­den­tals esta­ran dis­po­sats a seguir dic­ta­dors que pro­me­tin pre­ser­var la manera de viure a canvi de reduir la lli­ber­tat, agreu­jar les injustícies pla­netàries i la liqui­dació de mili­ons de per­so­nes. Són con­si­de­ra­des fei­xis­tes les que no res­pec­ten ni la vida humana ni les for­mes democràtiques d’orga­nit­zar la soci­e­tat. El perill de l’eco­fei­xisme o de la dic­ta­dura ecològica ja va ser posat de mani­fest pel filòsof jueu d’ori­gen ale­many Hans Jonas. Segons l’autor d’El prin­cipi de res­pon­sa­bi­li­tat (1977), l’eco­fei­xisme té futur polític i podria esde­ve­nir tant un règim tota­li­tari d’esquer­res com de dre­tes sota la pressió de la neces­si­tat.

Jus­ta­ment per això cal pres­tar-hi atenció. Hi ha indi­cis d’aquest movi­ment en molts països euro­peus i les seves pro­pos­tes i idees per­su­a­dei­xen i sedu­ei­xen espe­ci­al­ment gru­pus­cles de per­so­nes joves que viuen en situ­a­ci­ons de gran pre­ca­ri­e­tat econòmica i social i veuen en aquesta ide­o­lo­gia una font de sen­tit, un argu­ment per a la lluita, una uto­pia de subs­ti­tució. Segons Hans Jonas, els governs esta­ran cada cop més obli­gats a actuar per garan­tir els recur­sos i un espai per viure. Els caldrà pro­te­gir la natu­ra­lesa con­tra la seva explo­tació incon­tro­lada. El que ens espera, segons aquest pen­sa­dor, és una mes­cla d’orga­nit­zació tec­nocràtica i de retorn a l’edat de pedra. És veri­tat que les pre­dic­ci­ons de Hans Jonas han estat qua­li­fi­ca­des pels seus crítics d’apo­calípti­ques, però no es pot obviar el seu punt de vista. A El prin­cipi de res­pon­sa­bi­li­tat ja adver­teix del des­as­tre ecològic i de la colo­nit­zació tec­nològica d’allò que Edmund Hus­serl ano­me­nava “el món de la vida”.

Basant-se en l’heurística de la por, Hans Jonas intenta per­su­a­dir el lec­tor de la neces­si­tat d’un canvi de vida, de manera de pro­duir i de con­su­mir, a fi i efecte de garan­tir que hi pugui haver gene­ra­ci­ons futu­res sobre el pla­neta Terra i que, a més a més, hi puguin viure dig­na­ment. Aquest últim desig no està, de cap manera, garan­tit. Qua­ranta anys després de la publi­cació del cone­gut assaig de Hans Jonas, les seves obser­va­ci­ons són més ver­ta­de­res que mai, però el món encara no n’ha pres consciència. Els eco­fei­xis­tes vol­drien asso­lir els seus objec­tius mit­jançant una dic­ta­dura que els per­metés reduir la població de la Terra a través de la coerció, de tal manera que els habi­tants que hi res­tes­sin pogues­sin asse­gu­rar la con­tinuïtat de l’espècie humana amb mit­jans tècnics arcaics, com l’agri­cul­tura sim­ple, la caça i l’arte­sa­nia. Són par­ti­da­ris de con­trols mal­thu­si­ans dels nai­xe­ments a fi i efecte de no amenaçar el medi ambi­ent amb una super­po­blació. Els més extre­mis­tes es mos­tren a favor de la millora genètica de la població humana fent ser­vir l’eugenèsia.

El pre­ce­dent de l’eco­fei­xisme és Pentti Linkola, que defensa la immi­gració zero, la dis­mi­nució de la població, l’eutanàsia de les per­so­nes amb dis­ca­pa­ci­tats i la fre­nada del desen­vo­lu­pa­ment tec­nològic expo­nen­cial. Sota apa­ren­ces pro­gres­sis­tes, aquest fei­xisme verd és un fei­xisme pur i dur que uti­litza les pre­o­cu­pa­ci­ons ecològiques per reforçar les seves posi­ci­ons auto­ritàries, racis­tes, anti­se­mi­tes i el seu odi con­tra la raó. Segons Peter Stau­den­ma­ier, sola­ment inte­grant la crisi ecològica en el con­text social i polític i cer­cant solu­ci­ons al cos­tat de la raó, de la ciència i de la tec­no­lo­gia, es podrà com­ba­tre, eficaçment, l’eco­fei­xisme.

Des de con­vic­ci­ons pro­fun­da­ment democràtiques i ecològiques, ente­nem que és indis­pen­sa­ble cer­car argu­ments de pes per fer front a aquesta temp­tació popu­lista que, en con­tex­tos de crisi glo­bal com els que estem vivint, pot adqui­rir reco­nei­xe­ment i pes elec­to­ral entre la ciu­ta­da­nia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia