Lletra petita
Neuromàrqueting
Ressonàncies magnètiques, electroencefalogrames, magnetoencefalografies, tomografies PET, seguiment ocular, resposta galvànica de la pell, electromiografies, i seguiment del ritme cardíac. Tot això són proves que s’utilitzen per estudiar com respon el cervell de les persones a diferents estímuls que tenen per objectiu que consumeixin determinats productes o serveis. Des de qüestions bàsiques com que els diferents colors es relacionen amb diferents estats d’ànim fins a anàlisis més complexes sobre com les narratives que generen una resposta emocional són les que tenen més èxit en el món publicitari. Tenim, probablement, més coneixements sobre el cervell consumidor que sobre moltes malalties mentals. I ara que entrem en l’època de consumisme per excel·lència està bé recordar que la nostra pròpia voluntat no sempre és tan nostra com ens pensem. Fa tan sols quinze anys ningú havia sentit a parlar del Black Friday i en canvi ara ja s’ha convertit en una campanya que dura pràcticament mig mes de novembre i enllaça directament amb les compres nadalenques. Ens prometen estalvis i nosaltres ens quedem satisfets perquè pensem que ens hem aprofitat del sistema. Però és el sistema qui s’aprofita de nosaltres. La millor manera d’estalviar, si és el que realment volem, és evitar les compres innecessàries. No sé ben bé en quin moment ens fan creure que demostrar l’estimació està relacionat amb els béns materials. Sí, sempre es bonic que algú tingui un detall amb tu, però no que ho faci per l’obligació d’una construcció social que l’únic que vol és que la població es converteixi en addicta al consum i a les compres. Els llums de Nadal que tan ufanosos comencen a brillar tot just ara serveixen per donar caliu als carrers, però curiosament des de moltes botigues de les grans franquícies comercials no es poden veure, perquè els espais no tenen finestres. Els grans centres comercials tancats tampoc en tenen. Un dels motius que se m’acudeixen és que un cop a dins, si no veus l’exterior, no ets tan conscient del temps que perds comprant.