Opinió

Lletra petita

Envàs, saps on vas?

“Vinculem el color de cada receptacle amb el material que hi aboquem, però en el cas del groc la correlació no és tan simple, perquè en realitat parlem d’un producte

Arri­bats a aquest punt, a ningú no li sorprèn que el con­te­ni­dor groc sigui, de lluny, el més mal­trac­tat pel que fa al resul­tat de la reco­llida selec­tiva. La ciu­ta­da­nia, amb més o menys volun­tat, ha anat assu­mint sense gai­res difi­cul­tats el model de reci­clatge del paper i el cartró i del vidre, però en el cas dels enva­sos des del minut zero els ges­tors s’han tro­bat amb una presència inu­su­al­ment alta d’impro­pis. És a dir, de mate­ri­als que no hi hau­rien de ser però que la gent té tendència a posar a dins con­vençuda que fa ben fet. Fa pocs dies, par­lant amb un expert en la matèria, em comen­tava que la res­posta és molt sim­ple. Les per­so­nes que reci­clem vin­cu­lem el color de cada recep­ta­cle amb el mate­rial que hi abo­quem, però en el cas del groc la cor­re­lació no és tan sim­ple, perquè en rea­li­tat par­lem d’un pro­ducte: l’envàs. D’aquí que al vol­tant d’un 40% del que es dipo­sita dins del con­te­ni­dor groc no pugui tenir un nou ús, tot i que sigui de plàstic com ara jogui­nes, galle­des, ence­ne­dors, cai­xes de CD, uten­si­lis de cuina, bibe­rons i xumets, entre molts d’altres. El seu lloc és al con­te­ni­dor gris i, pel que sem­bla, tot­hom s’ha fet a la idea que can­viar els hàbits és una bata­lla per­duda mal­grat les nom­bro­ses cam­pa­nyes fetes per millo­rar els resul­tats. Paral·lela­ment, les desgràcies pel con­te­ni­dor groc aug­men­ten quan les dar­re­res dades apun­ten que ha fra­cas­sat del tot com a sis­tema per recu­pe­rar les ampo­lles d’un sol ús, que, aques­tes sí, tot­hom té clar que s’hi han de llençar dins. El 2023 se’n van recu­pe­rar un 41,3% del 70% que es pre­veia. Davant l’amenaça real que supo­sen per al pla­neta els resi­dus plàstics, ja s’estan bus­cant alter­na­ti­ves que siguin més efec­ti­ves i aju­din a com­plir els objec­tius obli­gats. Agafa pes el tra­di­ci­o­nal sis­tema de com­pen­sar econòmica­ment el retorn, que de nove­tat en té poc, però que en països com ara Roma­nia ha dis­pa­rat els nivells de reci­clatge. De petits ja aplicàvem el mateix sis­tema amb les ampo­lles de vidre i sem­bla que, en aquesta ocasió, fer una ullada al pas­sat ens pot aju­dar a resol­dre el futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.