Opinió

La mirada d’Heròdot

Josep Poch Clara. Catedràtic d’ensenyament secundari

Nit de Reis

“En la versió catalana de la Bíblia es parla de savis mentre que en la castellana es parla de ‘magos’, i enlloc es parla de reis

Avui cele­brem la vigília del dia de Reis o Epi­fa­nia, festa que exis­teix, com el Nadal o la Pas­qua, des del prin­cipi del cris­ti­a­nisme. Quan jo era petit aquesta era la nit en la qual rebíem els regals més impor­tants de les fes­tes de Nadal, ja que el que cagava el tió la nit de Nadal eren regals més petits. Cal dir que dels qua­tre evan­ge­lis que hi ha al Nou Tes­ta­ment, només un, el de Sant Mateu, explica aquest epi­sodi. Recor­dem que els evan­ge­lis són els tex­tos que expli­quen la vida de Jesu­crist i que als ini­cis del cris­ti­a­nisme en cor­rien mol­tes ver­si­ons, fins que l’any 325 es va cele­brar el con­cili de Nicea, una reunió de bis­bes que en va triar qua­tre, els ano­me­nats canònics, és a dir, els ofi­ci­als de l’Església. Els que van ser rebut­jats s’ano­me­nen apòcrifs.

Són reis o són mags? Doncs segons la versió cata­lana de la Bíblia Inter­con­fes­si­o­nal, ni una cosa ni l’altra: després que Jesús va néixer a Bet­lem de Judea, en temps del rei Hero­des, vin­gue­ren uns savis d’Ori­ent i, en arri­bar a Jeru­sa­lem, pre­gun­ta­ven: “On és el rei dels jueus que acaba de néixer?” En canvi, en cas­tellà, a la versió online que té publi­cada la Con­ferència Epis­co­pal Espa­nyola, diu: Habi­endo nacido Jesús en Belén de Judea en tiem­pos del rey Hero­des, unos magos de Ori­ente se pre­sen­ta­ron en Jeru­salén pre­gun­tando: ¿Dónde está el Rey de los judíos que ha nacido? Per tant, en la versió cata­lana de la Bíblia es parla de savis men­tre que en la cas­te­llana es parla de magos, i enlloc es parla de reis. En anglès s’uti­litza el lla­ti­nisme Magi, tant a la Bíblia com per refe­rir-se a una obra d’art que repre­senta l’epi­sodi. És un mot culte que, segons el dic­ci­o­nari d’Oxford, vol dir “reis o astròlegs, que seguien una estre­lla per visi­tar Jesu­crist quan era un nen i fer-li regals”. Popu­lar­ment també els ano­me­nen Three Kings (els Tres Reis) o Three Wise Men (els Tres Savis).

El Nou Tes­ta­ment no diu que fos­sin tres, ni el seu nom, ni tam­poc que un d’ells fos negre. En les repre­sen­ta­ci­ons artísti­ques medi­e­vals, de fet, es repre­sen­ten tots tres blancs. Així ho podem veure al mosaic del segle VI que hi ha a Sant Apol·linar, a Ravenna (Itàlia), en el qual no por­ten corona sinó una mena de bar­re­tina. Des del segle VIII les repre­sen­ta­ci­ons artísti­ques van començar a mos­trar-los com a reis; ho podem veure al MNAC, en el fron­tal d’altar de Mosoll, del segle XIII, on hi ha tres per­so­nat­ges blancs amb corona i damunt de cavalls, que van a ado­rar Jesús. També hi ha els seus noms: Mel­cior, Gas­par i Bal­ta­sar, noms que de fet sur­ten als evan­ge­lis apòcrifs, però que s’han aca­bat impo­sant i han aca­bat for­mant part de la tra­dició. A par­tir del segle XV, a més a més, amb els nous des­co­bri­ments i la intenció de l’Església de donar un mis­satge uni­ver­sal, es va començar a repre­sen­tar a Mel­cior com a euro­peu, Gas­par com a asiàtic i Bal­ta­sar com a africà. Al MNAC hi ha també L’ado­ració dels mags de Jacopo Bas­sano, del segle XVI, en la qual ja hi surt el rei negre. I el fet que siguin tres segu­ra­ment va con­so­li­dar-se perquè duien tres regals: or, encens i mirra.

En un deter­mi­nat moment els Tres Reis també es van començar a repre­sen­tar amb camells, ja que una de les tra­di­ci­ons deia que venien d’Aràbia, però els artis­tes euro­peus del moment no havien vist un camell en sa vida. Giotto, en els fres­cos de la cape­lla dels Scro­vegni, a Pàdua, al segle XIV, va pin­tar els camells amb ore­lles d’ase, potes de cavall i ulls blaus. La ima­gi­nació d’un bon artista no té límits, i tenint obres de pin­tors com Giotto, qui té neces­si­tat de la intel·ligència arti­fi­cial?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia