Som 10 milions
Mirall, mirallet
Coincidint amb la celebració de la Barcelona Wine Week, on —tot sigui dit— els cellers catalans cada cop estan més còmodes, aquesta setmana, l’Escola d’Enoturisme de Catalunya ha confirmat, un cop més, que el Penedès és el territori amb més oferta turística vinculada al sector del vi i, a més, la més consolidada. Al Penedès hi ha 152 cellers visitables, segons el Wine Travel Observer. Segons l’estudi, el Penedès té un total de 332 cellers, seguit del Priorat, que en té 137, dels quals 95 són visitables; i de l’Empordà, que té 54 cellers elaboradors, dels quals n’hi ha 41 que es poden visitar. L’estudi ha identificat 470 restaurants enoturístics, dels quals un elevat percentatge (el 70%) assegura col·laborar de forma habitual amb els cellers. I què vol dir això? Les col·laboracions poden anar des de la simple incorporació dels vins a la carta fins a l’organització d’esdeveniments relacionats amb el cicle de la vinya, o presentacions de productes, o tastos i maridatges per promoure i divulgar la cultura vitivinícola del país. Aquestes activitats que alguns anys enrere es trobaven amb comptagotes ara comencen a ser més habituals i l’oferta promou la demanda. Cada cop més clients s’interessen pel món del vi i això és una bona notícia.
I les bones notícies no s’acaben aquí. En el mateix context, també aquesta setmana, Oriol Llavina, propietari del restaurant el Cigró d’Or, —a Vilafranca del Penedès—, ha presentat una carta amb més de 200 referències elaborades a la seva zona d’influència. Són vins tranquils i escumosos elaborats sota la Denominació d’Origen Penedès, la Denominació d’Origen Cava, sota el paraigua de la marca de qualitat Corpinnat o, simplement, vins de taula. Però tots provenen de cellers situats dins el territori històric conegut com el Penedès (i que aglutina les comarques de l’Alt Penedès i el Baix Penedès, el Garraf i part de l’Anoia). La decisió de Llavina el situa com un dels pocs restaurants de Catalunya (l’únic, diria jo) que és coherent amb el territori que representen. Si els restaurants són espais on portar a taula allò que ens dona l’entorn, com pot ser que a hores d’ara hi hagi restaurants amb sofisticats plats de cuina tradicional o d’autor a la mateixa carta on els vins ni tan sols són catalans? Com pot ser que encara hi hagi restaurants catalans on el vi de la casa vingui de La Rioja?
Els cellers del Penedès, històricament, han trobat al Cigró d’Or un espai on fer promoció dels seus vins: presentacions, tastos, maridatges... El compromís de Llavina amb els vins de la zona sempre ha estat indiscutible. El Cigró d’Or ha cuidat sempre fins a l’últim detall en la recomanació de vins, però aquesta carta amb 200 referències del Penedès confirma el Cigró d’Or com un restaurant enoturístic a tenir en compte no només per als clients, sinó també per a la competència. Aquesta carta és un mirall que posa tots els que no aposten pels vins del territori de cara a la paret.