Opinió

Tribuna

Ensenyar o ‘educere’?

“Sense “continguts” no hi pot haver “competències”. Parlem d’ensenyament o parlem d’‘educere’? La matèria primera de l’‘educere’ no són els coneixements, són els alumnes! Sovint ho oblidem
“Cal preservar la creativitat innata de tots els infants i no menystenir aquesta matèria que té com a funció ensenyar a veure, a mirar, ensenyar a crear i generar imatges mentals, a imaginar!

El món edu­ca­tiu està en crisi, però la con­trovèrsia gene­rada no sem­bla rao­na­ble, atès que la dis­cussió con­tra­posa dues per­cep­ci­ons que, lluny de ser con­tra­dictòries, són com­ple­mentàries. Sense uns “con­tin­guts” no hi pot haver “com­petències”. Lla­vors, par­lem d’ense­nya­ment o par­lem d’edu­cere? La matèria pri­mera de l’edu­cere no són els conei­xe­ments, són els alum­nes! Massa sovint ho obli­dem. Tot allò que “ense­nyem” no té cap altre objec­tiu més impor­tant que impul­sar l’infant a posar en movi­ment el seu cer­vell per tal que comenci a girar autònoma­ment i apren­gui a ges­ti­o­nar-lo.

Però cal tenir pre­sent la pri­o­ri­tat men­tal dels pro­ces­sos cog­ni­tius de l’alumne, tal com ens adver­teix el peda­gog francès Antoine de la Garan­de­rie en la nom­brosa bibli­o­gra­fia que ens va dei­xar i que tot bon mes­tre o edu­ca­dor hau­ria de conèixer. I ensems la neu­ro­lo­gia cere­bral tal com expli­cita David Bueno, doc­tor en neu­rociència, als seus lli­bres dedi­cats a l’edu­cació.

Hi ha mol­tes mane­res de ser i molts con­di­ci­o­nants psi­cològics, i és cert, però des del punt de vista del pro­ces­sa­ment men­tal n’hi ha tres de fona­men­tals: el pen­sa­ment audi­tiu, el pen­sa­ment visual i el pen­sa­ment visual-audi­tiu. Tot i que hi ha gra­da­ci­ons diver­ses en el con­junt dels alum­nes, aquests pro­ces­sos men­tals són els majo­ri­ta­ris. Per tant, tot allò que volem mos­trar o trans­me­tre s’ha de fer sem­pre, sem­pre, sem­pre, en la doble versió: ver­bal-audi­tiva o visual, per tal que tots els alum­nes ho rebin sense esforçar-se a fer la tra­ducció men­tal a la seva gestió pri­o­ritària. Si no ho fem, com a mes­tres i pro­fes­sors, gene­rem man­can­ces en els alum­nes menys­tin­guts en la seva pri­o­ri­tat men­tal, i no garan­tim que en el futur tots aca­bin adqui­rint l’ús harmònic d’amb­dues for­mes de pro­ces­sar men­tals afa­vo­rint la seva com­prensió, amb una capa­ci­tat glo­ba­lit­za­dora.

A Primària, els infants apre­nen des­tre­ses i codis, el codi de la lec­tura..., etc. Però és sobre­tot a l’ESO que, amb aquest bagatge intro­duc­tori de la primària, han de començar a gene­rar la seva capa­ci­tat de pen­sa­ment i la com­prensió de tot allò que cada matèria li pro­por­ci­ona i així es con­ver­tei­xin en sub­jec­tes actius de la seva for­mació. Per això és fona­men­tal adqui­rir les eines per desen­vo­lu­par el conei­xe­ment de manera més per­so­na­lit­zada. Cal acom­pa­nyar-los en aquest camí.

Ara ens tro­bem amb un canvi de para­digma, tenim una soci­e­tat visual i seguim menys­te­nint la capa­ci­tat cre­a­dora de l’alumne i el desen­vo­lu­pa­ment de les matèries artísti­ques dins del món edu­ca­tiu. El lli­bre de Betty Edwards, pro­fes­sora d’art de la Cali­for­nia State Uni­ver­sity, Des­vet­llar l’artista que hi ha en nosal­tres, és reve­la­dor perquè tots tenim un artista dins nos­tre i amb l’edu­cere cal des­vet­llar-lo. Hi ha mol­tes mane­res de ser cre­a­tiu i mol­tes no cor­res­po­nen al món de l’art pròpia­ment dit, però per tal d’asso­lir i acréixer aquesta capa­ci­tat cre­a­dora de la per­sona, de la mateixa manera que asso­leix els altres conei­xe­ments, cal dotar-lo d’eines men­tals cre­a­ti­ves, i això és el que desen­vo­lupa i fomenta la matèria visual i audi­o­vi­sual dins de l’àmbit edu­ca­tiu.

Cal pre­ser­var la cre­a­ti­vi­tat innata de tots els infants i no menys­te­nir aquesta matèria que té com a funció ense­nyar a veure, a mirar, ense­nyar a crear i gene­rar imat­ges men­tals, a ima­gi­nar! I cal ense­nyar-ho a tots, sigui quina sigui la seva pri­o­ri­tat men­tal, perquè així acreixi la seva capa­ci­tat per afron­tar la vida per­so­nal i pro­fes­si­o­nal amb mol­tes més capa­ci­tats. Ens con­gra­tu­lem de la ini­ci­a­tiva del Con­sell Naci­o­nal de la Cul­tura i de les Arts (Conca) per inter­re­la­ci­o­nar els depar­ta­ments d’Edu­cació i de Cul­tura en l’àmbit edu­ca­tiu en favor d’un millor nivell edu­ca­tiu i cul­tu­ral de la nos­tra soci­e­tat. Amb tot, aquesta col·labo­ració, que avui es veu necessària, exi­geix que dins del currículum edu­ca­tiu l’edu­cació visual i audi­o­vi­sual tin­gui les pro­gra­ma­ci­ons, espais i dota­ci­ons neces­sa­ris perquè aquesta dinàmica sigui real i efec­tiva. Cal millor for­mació pedagògica i meto­dològica del seu pro­fes­so­rat, millor tem­po­rit­zació i sobre­tot acon­se­guir que superem la vella idea de matèria orna­men­tal i facul­ta­tiva que des de sem­pre ha menys­va­lo­rat aquesta assig­na­tura. L’acord entre ambdós depar­ta­ments ha de reforçar les bases d’aquests conei­xe­ments per tal que siguin real­ment ope­ra­tius i acon­se­guei­xin aquest edu­cere per­so­nal, en tots i cadas­cun dels alum­nes.

Des­vet­llar l’artista que hi ha en nosal­tres no és una uto­pia, és des­vet­llar l’espe­rit cre­a­tiu, la ima­gi­nació, la capa­ci­tat d’inter­re­lació d’àmbits diver­sos, de conei­xe­ments diver­sos, i apren­dre a gau­dir de la bellesa i a for­mar part d’aquest món, que amb tots els seus defec­tes i pro­ble­mes és el “nos­tre” món, amb una capa­ci­tat per­so­nal plena, trans­for­ma­dora i ima­gi­na­tiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia