Opinió

Tribuna

Divertit o interessant?

“Tot ha de ser superficial i molt vistós, o pot ser senzillament interessant? D’on ve la idea que la cultura en totes les seves manifestacions és avorrida i cal adornar-la o rebaixar-li el sostre?
“Aquesta tendència a la superficialitat acaba tenint un cost social immens. Cito el professor David Bueno, darrer premi Josep Pla: “Les arts són producte de la humanitat i al mateix temps ens humanitzen”

Cons­tato una tendència a creure que les coses han de ser diver­ti­des, dis­tre­tes. La indústria del lleure ha anat fent exten­siva aquesta creença, fins a ten­dir a una certa bana­lit­zació del fet cul­tu­ral. L’ense­nya­ment ha de ser diver­tit, diuen, si no els alum­nes s’avor­rei­xen. I ja em veus pro­fes­sors trans­ves­tits d’ani­ma­dors amb la lleu espe­rança de poder intro­duir els conei­xe­ments que han de trans­me­tre. La cul­tura artística també ha ten­dit a bana­lit­zar-se. On són les grans mani­fes­ta­ci­ons cul­tu­rals, aque­lles que ens apor­ta­ven un turisme de nivell i on se’ns donava l’opor­tu­ni­tat de des­co­brir artis­tes mai vis­tos?

Hem pas­sat d’expo­si­ci­ons monogràfiques d’un sol artista a expo­si­ci­ons amb un dis­curs on el fil con­duc­tor és un tema genèric i allà hi caben mol­tes obres dife­rents. Tot és prou interes­sant, si està ben fet. El que pot­ser ja no és tan interes­sant és anec­do­tit­zar (paraula inven­tada!) les mos­tres cul­tu­rals, amb una gran pro­fusió de mit­jans tec­nològics a costa d’impac­tar, dis­treure (ja no dic diver­tir!) el visi­tant o l’espec­ta­dor.

El perill ve quan l’anècdota supera la cate­go­ria i es va ten­dint a la super­fi­ci­a­li­tat. Es tracta de donar una pàtina més o menys vis­tosa, sense intenció d’apro­fun­dir en res. Al dar­rere hi ha una indústria molt ben mun­tada, que des­plega molta publi­ci­tat i, és clar, la gent hi acu­deix i deixa de banda pro­pos­tes més rigo­ro­ses, d’on el visi­tant en surt recon­for­tat i amb un cri­teri ben for­mat.

La TV pública no s’ha estat de con­tri­buir a bana­lit­zar el fet cul­tu­ral. Molts pro­gra­mes que s’ofe­rei­xen ja no són per deba­tre temes can­dents, docu­men­tals ben fets que aju­den a situar la població, a crear una opinió crítica sobre les coses. O maga­zins on no es fa com­petència a TV pri­va­des, les quals tenen com a únic objec­tiu man­te­nir les audiències, espec­ta­dors engan­xats amb qual­se­vol cosa per ano­dina que sigui, quan no de mal gust.

La major part de les noves pro­duc­ci­ons són d’entre­te­ni­ment (un con­cepte a ana­lit­zar!), però d’una poca substància que sovint fa aver­go­nyir, per no dir que de tant que es vol dis­treure l’espec­ta­dor se l’acaba menys­te­nint en la seva capa­ci­tat de rao­nar, enten­dre i cali­brar per si sol. I tot això genera uns guanys que es veu que ho jus­ti­fi­quen tot.

I em pre­gunto, tot ha de ser super­fi­cial i molt vistós, o pot ser sen­zi­lla­ment interes­sant? D’on ve la idea que la cul­tura en totes les seves mani­fes­ta­ci­ons és avor­rida i cal ador­nar-la o rebai­xar-li el sos­tre? Per què aquesta fal·lera per la quan­ti­tat, en comp­tes d’apos­tar per la qua­li­tat? És una ciència exacta allò que si ho vol molta gent senyal que és bo? Tan necessària és la massa con­su­mi­dora amb una pàtina ben jus­teta i ben dis­treta? Cap on volem anar?

Per sort hi ha encara reduc­tes de sen­sa­tesa, on la bellesa i la qua­li­tat hi són pri­o­ri­tat. En pocs dies he xalat veient diver­ses expo­si­ci­ons, totes elles impres­cin­di­bles. Una d’elles, la que la Fun­dació Miró va clau­su­rar fa poc i que esta­blia el diàleg artístic i les com­pli­ci­tats entre Miró i Matisse, tots dos essen­ci­als per enten­dre l’art del segle XX. Ens mos­trava com els artis­tes dia­lo­guen a través del seu art i així el fan avançar. Vet aquí la dèria de tot artista. Matisse escri­via al seu fill Pierre el 1934: “J’ai un effort con­si­de­ra­ble à faire en pein­ture pour repar­tir sur un ter­rain non épuissé.” Des­taco la paraula effort. I Miró afir­mava el 1978: “Vaig voler eli­mi­nar d’arrel tot un art caduc, la vella con­cepció de la pin­tura, perquè en renasqués una altra de més pura i autèntica.” En tots dos hi ha la idea de reno­vació, d’afe­gir una baula nova a la cadena que és la cul­tura.

El Museu d’Art de Girona ens regala encara una expo­sició impa­ga­ble de Roser Bru, cata­lana exi­li­ada a Xile, que també com­bina molt bé tra­di­ci­ons estètiques dife­rents, les quals ens retorna en un encert con­cep­tual i de bellesa. Bru va man­te­nir con­tac­tes amb exi­li­ats cata­lans a Xile, com és el cas de la poeta Mont­ser­rat Abelló, totes dues fer­mes defen­so­res del paper de la dona en la soci­e­tat. Abelló amb la paraula, Bru amb la imatge i el color. Ja no en tenim cap, d’elles, però el seu lle­gat ens és un bé preciós que ens emo­ci­ona, que ens sorprèn i ens fa créixer.

Cal­dria con­tra­res­tar aquesta tendència a la super­fi­ci­a­li­tat, que acaba tenint un cost social immens. I cito el pro­fes­sor David Bueno, dar­rer premi Josep Pla: “Les arts són pro­ducte de la huma­ni­tat i al mateix temps ens huma­nit­zen.” Apos­tem-hi des de totes ban­des, huma­nit­zem-nos!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia