Editorial

L’“estatut de l’artista” ha d’avançar

La feina dels tre­ba­lla­dors de la cul­tura sol ser irre­gu­lar i impre­vi­si­ble pel que fa a les con­trac­ta­ci­ons i als ingres­sos, i aquesta ines­ta­bi­li­tat no queda ben reflec­tida en l’actual marc jurídic. Això debi­lita encara més un col·lec­tiu que viu amb pre­ca­ri­e­tat, mal­grat la certa imatge de gla­mur que pot envol­tar els cre­a­dors vis­tos des de les buta­ques del tea­tre o sobre les cati­fes ver­me­lles. La dada que només un 23% dels actors i actrius superen els 12.000 euros bruts d’ingres­sos anu­als ho il·lus­tra prou bé. Per això des de fa molts anys el sec­tor reclama el que s’ha ano­me­nat “esta­tut de l’artista”, una sèrie de mesu­res que han de regu­lar aspec­tes labo­rals, fis­cals, de con­trac­tació, de pro­pi­e­tat intel·lec­tual i de currículum for­ma­tiu. Una nova nor­ma­tiva, en defi­ni­tiva, que s’adeqüi a les seves espe­ci­fi­ci­tats.

Per poder exhi­bir, abans s’ha de crear. Per poder inter­pre­tar, abans s’ha d’assa­jar. En els períodes en què el músic, l’actor o el ballarí està desen­vo­lu­pant un pro­jecte cre­a­tiu i no dis­posa dels ingres­sos de les actu­a­ci­ons en directe, la caixa dels ingres­sos queda sota mínims. Un any poden obte­nir guanys, però un altre es que­den amb engru­nes. Aquesta inter­mitència, que no és pun­tual sinó estruc­tu­ral de la pro­fessió, fins no fa gaire no estava reco­ne­guda en cap nor­ma­tiva. A finals del 2024 sí que el Congrés va apro­var una reforma de l’IRPF per incloure aquesta fluc­tu­ació de ren­di­ments, però que­den mol­tes altres modi­fi­ca­ci­ons per nor­ma­lit­zar la vida labo­ral de l’artista i que no tin­gui tan­tes difi­cul­tats per acce­dir a l’atur, a la jubi­lació o a la mater­ni­tat. Són increïbles algu­nes mesu­res que han hagut de supor­tar, com ara el fet que, segons la llei, el lloc habi­tual de feina d’un músic era on anava a tocar, i no el seu domi­cili fis­cal. O que només és con­trac­tat just per les dues hores que dura l’actu­ació. La Unesco ja va deter­mi­nar l’any 1980 la neces­si­tat de tenir en compte les con­di­ci­ons par­ti­cu­lars dels artis­tes. Han pas­sat molts anys i el col·lec­tiu de la cul­tura a Cata­lu­nya s’ha orga­nit­zat per anar a recla­mar a Madrid, al Congrés, unes mesu­res que, sota el parai­gua de l’“esta­tut de l’artista”, no són cap pri­vi­legi, sinó la justa pro­tecció per al sec­tor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia