Opinió

El factor humà

Un suspens per al camioner

Alumnes de l’institut Angeleta Ferrer tallen el carrer Marina per mesurar el nivell de pol·lució sense vehicles

Hi feia un dia clar i llu­minós, de pri­ma­vera ven­ti­lada, ahir al matí a l’Eixam­ple de Bar­ce­lona. Com que el lloc era el car­rer Marina, la sen­sació d’aire­ja­ment encara era major perquè aquesta via, com indica el seu nom, arrenca del mar i s’enfila amunt per la ciu­tat amb una funció sanitària, de redis­tri­bució de la mari­nada. La cita a peu de car­rer, dins de l’asfalt, l’havien con­vo­cada els estu­di­ants de segon d’ESO de l’ins­ti­tut Ange­leta Fer­rer, amb façana a Marina i quasi a tocar del seu encre­ua­ment amb la Dia­go­nal. A les 08.45 h van tallar el trànsit amb pan­car­tes, pro­cla­mes i megàfon i, també, amb uns petits apa­rells, mesu­ra­dors de les partícules PM, els con­ta­mi­nants dels cot­xes que es con­ver­tei­xen en ali­ment nociu per als pul­mons.

L’objec­tiu de l’acció era tenir uns paràmetres per com­pa­rar-los amb uns altres obtin­guts en el mateix lloc però amb cot­xes cir­cu­lant i demos­trar que un car­rer per on no pas­sen vehi­cles és un espai més res­pi­ra­ble. L’acció no va ser cap caprici, ni cap excusa dels alum­nes per sal­tar-se la pri­mera hora de classe a l’ins­ti­tut, sinó que for­mava part del pro­jecte edu­ca­tiu del cen­tre L’aire que res­pi­rem. A l’Ange­leta Fer­rer es tre­ba­lla per pro­jec­tes, que vol dir que el ritme d’estu­dis és dife­rent al d’un cen­tre habi­tual i les matèries s’apre­nen de forma trans­ver­sal a par­tir d’un objec­tiu cen­tral d’estudi. En aquest cas la qüestió a desen­vo­lu­par és la qua­li­tat de l’aire a la ciu­tat apli­cant conei­xe­ments de matemàtiques, química, física i tec­no­lo­gia.

No només fan mani­fes­ta­ci­ons, els alum­nes; també visi­ten esta­ci­ons de mesu­ra­ment de la qua­li­tat de l’aire de la ciu­tat de Bar­ce­lona i recu­llen altres dades de con­ta­mi­nants, com les de diòxid de nitro­gen, que mesu­ren amb uns tubs ins­tal·lats espe­ci­al­ment durant quinze dies. Quan hagin aca­bat el tre­ball de camp i hagin estu­diat tots els paràmetres, el pro­jecte arri­barà a la seva fi amb una expo­sició pública, el pro­per 2 d’abril, dia en que es farà un nou tall rei­vin­di­ca­tiu al car­rer Marina.

Aquest pro­jecte edu­ca­tiu desen­vo­lupa en els alum­nes les capa­ci­tats científiques i, també, l’espe­rit crític. Per exem­ple, dues noies, en ser pre­gun­ta­des per quin tipus de solu­ci­ons s’han d’apli­car per reduir el trànsit, res­po­nien amb una pro­posta plena de sen­tit comú: “Cal evi­tar que en els cot­xes hi vagi una sola per­sona.” I tenen tota la raó, perquè quan es van girar per mirar el trànsit del car­rer la majo­ria de cot­xes cir­cu­la­ven només amb el con­duc­tor.

Espe­rit crític i també lite­rari, perquè la pro­testa va ser secun­dada per unes pro­cla­mes lli­ga­des totes amb una rima fàcil, rodo­lins que són la base de l’escrip­tura poètica. I així, men­tre la Guàrdia Urbana des­vi­ava el trànsit per Dipu­tació, els nois can­ta­ven “No, no, no a la con­ta­mi­nació” o “Què passa, què passa, que es con­ta­mina massa”, i tot rere una pan­carta amb el lema “Menys cot­xes, més pulmó, Ange­leta diu que no”.

No són rimes per gua­nyar cap cer­ta­men poètic però són millors que el cabreig mani­fes­tat per un cami­o­ner en veure’s atra­pat per la mani­fes­tació, incapaç de sen­tir empa­tia amb els nois i noies, aliè al mis­satge que por­tava escrit com a reclam publi­ci­tari a la caixa del camió que conduïa: Aquest vehi­cle fun­ci­ona amb gas, reduïm les emis­si­ons. No cal repe­tir aquí el que va dir, tot ell és un per­so­natge de sus­pens.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia