Opinió

Tribuna

Saramago i la crítica a la religió

“José Saramago ha estat un ferotge crític de la institució religiosa. No un enemic de la fe en si mateixa
“Una institució com l’Església, a aquestes alçades, hauria de ser permeable a la crítica i acceptar que no té el monopoli de les lectures ni les interpretacions

La Santa Seu va aixe­car pol­se­guera quan, en ple fune­ral del premi Nobel de lite­ra­tura por­tuguès José Sara­mago el 2010, va publi­car un arti­cle on l’escrip­tor que­dava des­crit com aquell que va pren­dre part de la “zitzània”. Li retre­ien que fos con­trari a les cro­a­des o a la Inqui­sició, però que oblidés els gulags, les pur­gues o altres geno­ci­dis. Parau­les molt dures per part del diari vaticà con­tra un cèlebre i uni­ver­sal escrip­tor, una de les plo­mes actu­als que més s’han des­ta­cat per des­ta­par punts febles de la ins­ti­tució catòlica, a qui no ha estal­viat cap dard.

Per molt fas­ci­nant que sigui l’illa de Lan­za­rote, on es va tras­lla­dar dei­xant Por­tu­gal, cap indret ha de ser un exili forçat per a ningú que exer­ceixi les seves idees, per difícils, contràries o dece­be­do­res que aques­tes siguin envers una rea­li­tat com l’Església catòlica. El premi Nobel José Sara­mago (1922-2010) és un dels casos d’escrip­tors polèmics, incòmodes i cen­su­rats. La casa canària on Sara­mago es va reti­rar és d’una bellesa sim­ple i aus­tera, i també la seva fun­dació a Lis­boa reves­teix aque­lla elegància d’un gran escrip­tor que va tocar el vora­viu a l’Església catòlica en allò més sagrat, la mateixa figura de Déu. Sara­mago sos­te­nia que la història de la huma­ni­tat és la història dels “des­a­cords amb Déu”: “Ni ell ens entén, ni nosal­tres l’ente­nem.”

José Sara­mago ha estat un ferotge crític de la ins­ti­tució reli­gi­osa. No un ene­mic de la fe en si mateixa. Però sí un des­ta­cat con­trari a la seva gestió, a l’admi­nis­tració. Un opo­si­tor con­vençut i bel·lige­rant que a través dels seus lli­bres s’ha pre­gun­tat sobre el sen­tit de la religió i ha inter­pel·lat també direc­ta­ment Déu. En la seva novel·la Caín, una de les menys cone­gu­des i escrita ja al final de la seva vida, Déu apa­reix com un per­so­natge arbi­trari i injust. A la tra­ducció cata­lana de Lli­bres de But­xaca, traduïda per Núria Prats Espar –veiem no només Caín, que se sent tur­men­tat per haver matat el seu germà Abel, sinó també les injustícies de Job, o la fe d’Abra­ham, que hau­ria sacri­fi­cat el seu propi fill Isaac. Aquest Déu gai­rebé boig o ego­ista de Sara­mago a Caín ja era també el Déu del seu cèlebre L’Evan­geli segons Jesu­crist, que, segons ell defen­sava, “és una novel·la, res més, una novel·la que gosa molt, un lli­bre honest, un lli­bre net, que segu­ra­ment con­fondrà molta gent, i també en farà enfa­dar no pocs”. Con­servo l’exem­plar que em va rega­lar el meu pare quan va sor­tir la novel·la, coin­ci­dint amb els meus ini­cis en l’estudi de la teo­lo­gia. La fe ha de poder-se posar a prova també amb els argu­ments de la lite­ra­tura, em va dir.

Sara­mago es va indig­nar amb l’estat del món, que és una bona defi­nició d’un escrip­tor, algú que davant les cri­sis que ens afec­ten escriu, es bara­lla, comenta, il·lus­tra, pro­posa. Ell afir­mava que no feia ser­vir la lite­ra­tura com si fos un ins­tru­ment ideològic, “perquè un nar­ra­dor no declama”, no llança mis­sat­ges. Dis­crepo. Ell, en llançava. Sara­mago va dis­pa­rar con­tra l’Església en els seus escrits fruit de la seva visió mate­ri­a­lista i mar­xista del món i per la seva par­ti­cu­lar visió sobre el món i les estruc­tu­res. Ha cal­gut més d’una dècada perquè el Papa Fran­cesc, en un acte públic i a Lis­boa, en parlés en posi­tiu. De fet ha estat el Papa Fran­cesc qui l’ha reha­bi­li­tat dient que en molts llocs de Por­tu­gal “el sen­tit de veïnatge i soli­da­ri­tat estan molt vius”, i va apel·lar a “cul­ti­var el sen­tit de la comu­ni­tat, començant per la cerca de qui viu al nos­tre cos­tat, perquè, com va asse­nya­lar Sara­mago, allò que con­fe­reix un autèntic sen­tit a la tro­bada és la recerca”.

No és agra­da­ble sen­tir-se dir que la Bíblia és un lli­bre banal o ple de dis­ba­rats. També sap greu la desil·lusió de tan­tes per­so­nes que han vist en els lli­bres de Sara­mago verí o mala fe. El males­tar de Sara­mago desem­boca en la gosa­dia de fer una altra inter­pre­tació, i la lite­ra­tura ha de poder seguir fent altres inter­pre­ta­ci­ons, perquè són les nar­ra­ti­ves les que diuen el món, i el món ha de poder ser dit de mane­res dife­rents. Crítica impla­ca­ble, divergència lícita. Però no a l’ostra­cisme, no a exi­lis forçats. Una ins­ti­tució com l’Església, a aques­tes alçades, hau­ria ja de tenir cin­tu­reta i ser per­me­a­ble a la crítica i accep­tar que no té el mono­poli de les lec­tu­res ni les inter­pre­ta­ci­ons. I, si més no, posar-se en diàleg, i no en opo­sició. L’apa­rent petita cita del Papa Fran­cesc enmig d’un dis­curs és una picada d’ullet a la concòrdia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia