Opinió

Som 10 milions

Record i memòria

Fidel a una antiquíssima tradició entre religiosa i cultural, el Dalt la Vila badaloní tornarà a acollir la processó del Silenci

Des­a­fi­ant la boge­ria de l’esca­pada fes­tiva, tos­su­da­ment fidels a velles tra­di­ci­ons de com­po­nent religiós, i avui més com a fet cul­tu­ral, en alguns indrets del país se segueix expres­sant públi­ca­ment els fets dife­ren­ci­als de la Set­mana Santa. Ofi­cis, pro­ces­sons, pas­si­ons, via­cru­cis, can­ta­des... recor­den d’on venim i què ens ha fet com a poble. El regust medi­e­val o l’ampul·losi­tat bar­roca n’esde­ve­nen pro­ta­go­nis­tes.

Dijous vinent, quan la nit enva­eixi els car­rers del Dalt la Vila bada­loní, accen­tu­ada per l’apa­gada de l’enllu­me­nat públic, davant el por­tal gran de l’Església de Santa Maria s’evo­carà el Cant de la Passió, que serà seguit per la des­fi­lada de la pro­cessó dels Mis­te­ris. Ales­ho­res, el silenci noc­turn només es tren­carà pels cops de les llan­ces dels esta­ferms picant sobre les llam­bor­des i la veu blanca dels esco­la­nets repe­tint la can­ta­re­lla del “record i memòria”. Al ritme de l’espe­tec de les tor­xes avançarà el seguici.

La pro­cessó del Silenci bada­lo­nina ostenta el títol de ser la més antiga de les docu­men­ta­des a Cata­lu­nya, quan el 2 de maig del 1627 un grup de fidels es reu­ni­ren al cemen­tiri par­ro­quial, pre­si­dits per mossèn Andreu Pocu­rull, ales­ho­res rec­tor, i deci­di­ren tirar enda­vant la des­fi­lada peni­ten­cial. A la següent Set­mana Santa (1628) es beneïren els pas­sos i se sortí en pro­cessó pels car­rers de l’entorn de la parròquia, ini­ci­ant una tra­dició que només s’inter­romprà en dos curts períodes de dis­tur­bis cívics.

Pre­si­deix la pro­cessó la figura del Sant­crist, car­re­gat amb perícia pels con­fra­res del Cos de Por­tants, i l’acom­pa­nyen una quin­zena de pas­sos (cone­guts aquí com a “mis­te­ris”) dels quals “Jesús aju­dat pel Ciri­neu”, el “Sant Sepul­cre” i “La Dolo­rosa” es remun­ten a talles del segle XVII. També per­sis­tei­xen tres mis­te­ris vivents. Des de la incor­po­ració a la pro­cessó cada pas l’admi­nis­trava una con­fra­ria fins que a par­tir del 1940 la majo­ria pas­sa­ran a depen­dre dels gre­mis, que poste­ri­or­ment foren subs­tituïts per enti­tats soci­als o cul­tu­rals.

Els can­vis soci­als, la crisi dels gre­mis i els vents de reno­vació ecle­sial por­ta­ren a sus­pen­dre la des­fi­lada, el 1973, però la per­sistència d’un grup de ciu­ta­dans feu que es recu­perés el 1987, amb un nou equi­li­bri entre religiós i cul­tu­ral, en un reno­vat com­po­nent tra­di­ci­o­nal que li donà un espe­cial atrac­tiu i sig­ni­fi­cació. Com era cos­tum en les pro­ces­sons del Maresme i que ara només es manté a Bada­lona, tres esco­lans acom­pa­nyen cada mis­teri invo­cant repe­ti­da­ment la salmòdia: “record i memòria de la Passió, que va patir Déu, Nos­tre Senyor... Jesu­crist”, una ento­nació que embol­ca­lla la nit i que paral·lela­ment ha ori­gi­nat una munió d’anècdo­tes molt bada­lo­ni­nes.

Queda lluny la docu­men­tada des­fi­lada del 1628, auto­rit­zada pel bisbe Joan Sentís, que con­cedí “fins a qua­ranta dies d’indulgències a qui des­filés i resés un pare­nos­tre”. Són quasi qua­tre-cents anys de vida, tot i que alguns estu­di­o­sos cre­uen que la pro­cessó bar­roca es podria remun­tar a una molt ante­rior, de caràcter medi­e­val. Un regust antic que cal valo­rar com a ele­ment impor­tant en el calen­dari tra­di­ci­o­nal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia