opinió
S'ha fet bé la feina
La possible arribada d'una empresa automobilística xinesa a Catalunya, i més concretament al Camp de Tarragona, és una molt bona notícia en temps de crisi. Però és principalment un reconeixement al territori, en el qual el govern de la Generalitat ha treballat durant els últims anys amb visió de futur, planificant, creant les condicions i fixant les implantacions logístiques i industrials necessàries per esdevenir més competitius i atraure noves inversions. Si Chery preveu instal·lar-se a l'Espluga o Vila-rodona, no és per casualitat.
Tenim una gran oferta de sòl industrial que es materialitza a través d'actuacions privades o públiques. En l'àmbit de la logística, Cimalsa treballa perquè el Camp de Tarragona esdevingui una gran i potent àrea amb la CIM El Camp, la CIM de Montblanc, l'àrea logística de Vila-rodona, el futur Logis Penedès i la ZAL del port de Tarragona, un entramat potent amb bones comunicacions on s'implanten empreses que no es deslocalitzaran. I, en paral·lel, hi ha reserves importants fetes per l'Incasòl a l'àrea de Vila-rodona i a l'eix Montblanc-l'Espluga, espais estratègics, d'interès de país, per desenvolupar i acollir noves i importants inversions que reforcin el teixit empresarial de les dues comarques, la Conca de Barberà i l'Alt Camp.
Per això en els darrers anys, des del govern de la Generalitat hem fet també una aposta important per vertebrar les comarques de l'interior amb noves eines de planificació i planejament territorial i actuacions viàries i ferroviàries com ara l'A-27 –en execució i confirmada la represa del tram Valls-Montblanc–, i una futura línia de ferrocarril per a mercaderies, la C-14 entre Reus i Alcover, i el futur desdoblament de la C-37 entre Alcover i Valls, i la C-51 entre Valls i Albinyana, entre d'altres.
I encara hi hem d'afegir un altre element, que pot ser decisiu per fer desembarcar Chery al Camp de Tarragona: la proximitat a l'institut d'investigació aplicada Idiada, amb seu a Santa Oliva, amb el qual pot establir sinergies molt interessants la companyia xinesa, que, si s'implanta a Catalunya, és previst que desenvolupi la fabricació del vehicle elèctric, fet que reforçaria l'aposta del territori per les energies renovables i la indústria de l'anomenada economia verda.
L'existència de tots aquests elements i d'altres de cabdals, com ara la indústria auxiliar de l'automòbil, la indústria química i el port de Tarragona –que malgrat la crisi continua la seva expansió, ara amb la inversió al moll de la química, la més important que s'adjudicarà a Catalunya aquest any–, ens demostren les immenses possibilitats del Camp de Tarragona. Som un territori ben situat i comunicat, al bell mig de l'arc mediterrani, amb una xarxa viària i ferroviària potent que encara ho serà més i amb un capital humà reconegut, especialment amb el valor afegit que suposa l'activitat de recerca de la URV, així com els instituts de recerca i parcs tecnològics que en diferents àmbits excel·leixen al Camp de Tarragona, i altres projectes que veuran la llum properament com ara la plataforma d'assajos d'eòlica marina que impulsa l'IREC. Tenim les condicions, estem en el punt de mira internacional i ens hem posicionat com una de les àrees més dinàmiques i amb més futur de la mediterrània. Si és Chery, millor, però si no en vindran d'altres.