EDITORIAL
La gran aposta a les pantalles
Aquesta tardor arribaran a les pantalles quatre grans produccions cinematogràfiques catalanes com són Pa negre, Bruc, Herois i Eva, uns films destinats al consum del gran públic que, alhora, en alguns casos ja han rebut una bona acollida en diversos festivals fora de Catalunya. Aquests quatre films són els primers resultats d'una aposta que ha marcat un canvi d'orientació en les polítiques públiques d'ajut a la creació cinematogràfica, amb vista a potenciar no només l'excel·lència artística sinó també a assegurar la comercialitat i l'accés a un mercat generalista tant al nostre país com a l'exterior. Fer cinema comercial a Catalunya, sense que deixi de ser bo i sense que deixi de ser en català, és una aposta arriscada els primers resultats de la qual semblen prometedors.
A Catalunya el cinema ha deixat de ser valorat només com un art, una activitat cultural o una font d'entreteniment per ser considerat també, i sobretot, una activitat econòmica amb un potencial importantíssim. Al segle XXI el sector audiovisual va guanyant terreny en molts camps i al voltant d'aquesta indústria es pot generar un moviment econòmic important. Per això és important que des de Catalunya es creï un múscul empresarial i industrial prou potent perquè es pugui consolidar a un nivell competitiu.
En els últims anys Catalunya ha donat mostres de tenir una bona salut quant a creativitat (amb alguns directors de prestigi internacional com Albert Serra, Isaki Lacuesta i Marc Recha), i també disposa d'unes quantes productores ben situades a l'exterior, amb participació en produccions i coproduccions arreu del món. La tercera pota per consolidar aquesta aposta a mitjà termini és la que representa l'oferta destinada al gran públic. Són tres vies que es retroalimenten i que poden acabar refermant un sector productiu brillant i a més a més rendible.