Articles

AMB ACCENT

Tunísia en femení

És important que la de Tunísia sigui una experiència feminista positiva i encomanadissa

Diuen els nostàlgics que defen­sen el seu lle­gat, que el dic­ta­dor Bur­guiba va per­me­tre que la lluita per­so­nal per man­te­nir Tunísia com a estat laic bene­fi­ci­ava la dona, en un con­text regi­o­nal de forta pressió reli­gi­osa, en aquest cas de l'islam. L'arri­bada al poder de Ben Ali el 87, i l'intent supo­sa­da­ment del nou líder d'una mena de recon­ci­li­ació entre el que va ano­me­nar país legal i país real (rene­gant de la laïcit­zació pro­po­sada pel seu pre­de­ces­sor) feia pre­veure un retrocés en els seus drets.

Aquell 1987 el nou govern feia osten­tació de la seva espi­ri­tu­a­li­tat: la família pre­si­den­cial es van­tava de les ana­des i vin­gu­des a la Meca, obli­gava la tele­visió pública a eme­tre fins a 5 cops l'oració alcorànica. Tot ple­gat no pro­me­tia gai­res ale­gries a un femi­nisme con­so­li­dat, que no calla­ria durant els 23 anys de dic­ta­dura. El paper de la dona en aquesta revo­lució ha estat deci­siu.

L'apa­rició, en aquesta revo­lució, de par­tits isla­mis­tes –que tant espan­ten Occi­dent– no és fruit de la casu­a­li­tat. Durant el règim de Ben Ali, si bé el Codi Civil i altres nor­mes man­te­nien les for­mes bur­gui­ba­nes lai­ques, la rea­li­tat al car­rer, la tele­visió, la uni­ver­si­tat, les esco­les, que la classe diri­gent va impo­sar té molt de reli­gi­osa. L'escrip­tora Sop­hie Bes­sis, en el seu lli­bre Dones del Magrib denun­cia que a Tunísia els grans par­tits cada cop són més dis­crets en els seus dis­cur­sos sobre els drets de la dona, i que aquest debat es plan­teja exclu­si­va­ment entre musul­mans pro­gres­sis­tes i retrògrads, rebut­jant qual­se­vol volun­tat de rese­cu­la­rit­zar la soci­e­tat.

Mol­tes han estat les dones que aquests dies hem vist als car­rers del país, amb el cap sense cobrir i recla­mant democràcia.

Una democràcia que implica garan­tir els drets fona­men­tals, fer net a la seva poli­cia i la seva cor­rupta classe política. Però com­porta també fer visi­ble una rea­li­tat que al Magrib s'ofega: les seves dones, musul­ma­nes o no, que volen viure sense fona­men­ta­lis­mes.

El Mar­roc, Algèria, Egipte viuen rea­li­tats molt més dures. Per això és tan impor­tant que l'experiència de Tunísia sigui també una experiència femi­nista posi­tiva i enco­ma­na­dissa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.