Opinió

La contra

La rebotiga de Mango

El llibre d'Humberto Salerno i Andrea Gay entra a les entranyes de la firma de moda catalana que ha conquerit el món i analitza el perquè del seu èxit

Quan la crisi començava a treure el nas, el 2007, Mango va pen­sar en la but­xaca de la seva cli­en­tela i va treure al mer­cat una col·lecció de roba low cost. La cam­pa­nya no va anar bé i la com­pa­nyia va enten­dre que les dones a les quals ves­teix pre­fe­rei­xen pagar una mica més per uns pan­ta­lons o un ves­tit de qua­li­tat i amb un bon dis­seny. “Venem il·lusió, el nos­tre negoci té un ves­sant emo­ci­o­nal molt impor­tant”, refle­xi­o­nava ahir Enric Casi, direc­tor gene­ral de la firma. Casi par­ti­ci­pava en una taula rodona en motiu de la pre­sen­tació del lli­bre El corazón de Mango, d'Hum­berto Salerno i Andrea Gay.

Il·lusió, humi­li­tat, ètica, har­mo­nia, afecte... Tant el direc­tiu de Mango com les dues per­so­nes que han estu­diat com s'ho ha fet la com­pa­nyia per con­que­rir el món van enu­me­rar ahir molts intan­gi­bles, ja que cre­uen que són els valors de la marca i la iden­ti­fi­cació de la cli­en­tela amb ells els que han donat ales a una empresa que va començar del no-res. Nas­cut a Istam­bul, Isak Andic va ater­rar de jove a Bar­ce­lona i ja va mos­trar dots d'empre­ne­dor impor­tant samar­re­tes de l'Índia per ven­dre-les als amics i treure's uns diners extra men­tre estu­di­ava. Anys més tard, el 1984, s'obria la pri­mera botiga Mango, a Bar­ce­lona.

Avui, l'empresa és un gegant que dóna feina a 10.000 per­so­nes, té 1.700 boti­gues i mou una fac­tu­ració de 1.650 mili­ons d'euros, el 78 per cent dels quals pro­ve­nen de fora de l'Estat espa­nyol. La com­pa­nyia pla­neja, en deu anys, doblar la xifra de nego­cis i acon­se­guir que els mer­cats inter­na­ci­o­nals gene­rin el 90 per cent dels resul­tats.

Per donar suport a aquesta ambi­ci­osa expansió, Mango estrena el 2011 amb obres. Lliçà d'Amunt tindrà un cen­tre logístic que es començarà a urba­nit­zar aquest any i supo­sarà una inversió total de 360 mili­ons d'euros. De tota manera, s'anirà per fases i es cons­truirà a mesura que vagin crei­xent les neces­si­tats de la firma, ja que els ter­renys tenen ni més ni menys que 400.000 metres qua­drats. Amb tots els pro­jec­tes que té en marxa el grup, els autors del lli­bre estan con­vençuts que caldrà fer una segona part d'El corazón de Mango. Així li van dema­nar a l'edi­tora a la taula rodona. Qui no plora no mama.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.