Opinió

En parlem?

Una nena aixeca els braços men­tre tècnics d'emergències, amb una bata blanca, miren amb un apa­rell si ha que­dat afec­tada per la radi­ació. L'escena es repe­teix amb un bebè a braços de la mare, amb altres infants... A les impac­tants imat­ges dels efec­tes del ter­ratrèmol i del tsu­nami s'afe­gei­xen les angoi­xants ins­tantànies sobre els efec­tes de l'acci­dent nuclear a la cen­tral de Fukus­hima. Si una imatge val més que mil parau­les, aques­tes coin­ci­dei­xen en una de sola: por.

La catàstrofe del Japó ha encès les alar­mes a la resta del món. El ter­ratrèmol i el tsu­nami han tor­nat a posar de mani­fest la fra­gi­li­tat davant la força de la natura. Fins i tot quan està tot apa­rent­ment con­tro­lat, fins i tot quan es tenen les cen­trals nucle­ars més segu­res. I s'ha evi­den­ciat que no n'hi ha prou. Des de la UE aler­ten que s'obre la porta a l'apo­ca­lipsi al país asiàtic. Això, mal­grat els esforços d'una cin­quan­tena de tècnics que tre­ba­llen perquè no passi, obvi­ant les con­seqüències –nega­ti­ves– que les partícules radi­o­ac­ti­ves tin­dran sobre la seva salut. Són herois des­co­ne­guts i, a hores d'ara, no està clar que acon­se­guei­xin la seva missió.

L'acci­dent de Fukus­hima ha obert, de nou, i de manera imme­di­ata, el debat sobre l'ener­gia nuclear arreu, a Europa, a l'Estat i a Cata­lu­nya. Ale­ma­nya ha para­lit­zat l'acti­vi­tat de les cen­trals més anti­gues –set–, la Xina va anun­ciar ahir que suspèn l'apro­vació de noves plan­tes per revi­sar les exis­tents, i Espa­nya, que també super­vi­sarà les seves, inclo­ent-hi estu­dis sísmics i d'inun­dació.

De les sis cen­trals –amb vuit reac­tors–que hi ha a l'Estat dues són a Cata­lu­nya: Ascó i Van­dellòs –qua­tre reac­tors, tres en fun­ci­o­na­ment–. I en un moment en què també figu­rem –sota l'impuls uni­la­te­ral de l'Ajun­ta­ment d'Ascó– com un dels ter­ri­to­ris aspi­rants a assu­mir el magat­zem de resi­dus nucle­ars –l'Estat ha ajor­nat la decisió de l'emplaçament–, és obli­gat reo­brir el debat, també aquí. Par­tits com ICV ja han dema­nat un ple monogràfic sobre l'ener­gia nuclear i el con­se­ller d'Empresa ha sol·lici­tat com­parèixer al Par­la­ment per deta­llar el pla d'ener­gia 2012-2020 i de segu­re­tat atòmica en què tre­ba­lla el govern. En par­lem?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.