Articles

Ull de peix

A Ferran Mascarell

Seria de justícia, i ens honoraria, que la Sala Gran del TNC es digués Sala Ricard Salvat

Hono­ra­ble con­se­ller de Cul­tura de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya: us escric aquesta carta oberta perquè sé que sou un home recep­tiu i perquè, mal­grat el gava­dal d'afa­lacs que us ha plo­gut des del meu gremi, us tinc per un home sen­si­ble a la cul­tura, fet meri­tori en un con­se­ller de Cul­tura, i pas­seu-me la iro­nia.

El cas és que l'emblema més para­digmàtic de la cul­tura cata­lana és el Tea­tre Naci­o­nal de Cata­lu­nya, que deu el seu nom al fet d'haver estat cons­truït en un moment en què l'Espa­nya eterna badava, perquè altra­ment el seu nom hau­ria estat ful­mi­nat sota les ires del Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal. Doncs hi ha dues sales, la Sala Gran i la Sala Petita, que, a part d'aquests topològics noms, no reten home­natge a cap dra­ma­turg català, com sol pas­sar en els tea­tres d'arreu.

Us volia recor­dar, esti­mat con­se­ller, que fa poc ens va dei­xar Ricard Sal­vat. I és per això que us escric: per què no donar-li, a la Sala Gran, el nom de Ricard Sal­vat?

Em baso en el fet que Sal­vat va obrir les por­tes i les fines­tres de la dra­matúrgia cata­lana, en uns moments en què als esce­na­ris tri­om­fa­ven Alfonso Paso i Lina Mor­gan, gent res­pec­ta­ble, sens dubte, però démodés; també és cert que el tea­tre espa­nyol començava a des­per­tar-se de la letar­gia fran­quista i que apa­rei­xien per­so­nat­ges de la talla de Buero Vallejo i Alfonso Sas­tre, sense obli­dar l'esforç per recu­pe­rar el Valle Inclán dra­ma­turg, tan cor­ro­siu. Doncs en aquests moments un jove for­mat a Ale­ma­nya ens ense­nyava què es feia a Europa, repre­sen­tava Brecht o Pis­ca­tor, i oxi­ge­nava el tea­tre català. I no sols això, sinó que va posar en escena el millor de les nos­tres lle­tres, des de Sal­va­dor Espriu fins a Mercè Rodo­reda. Ensems cre­ava l'Escola d'Art Dramàtic Adrià Gual. Mal­grat tot, un home d'aquesta vàlua indis­cu­ti­ble es va sen­tir mar­gi­nat tota la vida, fins a l'extrem que, tot i ésser un dra­ma­turg excep­ci­o­nal, no va poder estre­nar mai al Tea­tre Naci­o­nal.

És per això que crec, hono­ra­ble con­se­ller, que li devem alguna cosa. I la millor seria que la Sala Gran del TNC es digués Sala Ricard Sal­vat. Seria de justícia i aquesta decisió us hono­ra­ria a vós i a tots nosal­tres.

Gràcies per lle­gir aquesta carta, us saluda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.