Opinió

Conflicte d'estratègies?

Es tracta primer de
saber què volem i
com plantejar-ho i després de pensar
com ens respondran

El punt de par­tida de la nego­ci­ació d'un nou model de finançament és la neces­si­tat de Cata­lu­nya de més recur­sos públics per a les des­pe­ses cor­rents, reduir el dèficit, pagar el deute i impul­sar el desen­vo­lu­pa­ment del país econòmica­ment i soci­al­ment.

Ho jus­ti­fica la des­pro­porció entre la pre­ca­ri­e­tat de les finan­ces de la Gene­ra­li­tat, dèficit de 5.400 M€ al 2011, deute de 37.000 M€ i el trans­va­sa­ment de fons, pel dèficit fis­cal entre Cata­lu­nya i Espa­nya, que ronda els 16.000 M€ a l'any en les últi­mes xifres publi­ca­des, encara que ara deu haver dis­minuït per la situ­ació econòmica i la menor recap­tació fis­cal.

Hi ha dos pos­si­bles plan­te­ja­ments per nego­ciar aquest nou model de finançament. Bus­car en base a una estruc­tura fede­ral de l'Estat un de nou que sigui vàlid per a totes les CC AA i que pro­fun­ditzi en les millo­res de finançament acon­se­gui­des, uns 2.500 M€ l'any, pel govern tri­par­tit i en espe­cial per l'acció directa i deci­dida del con­se­ller Cas­tells, o alter­na­ti­va­ment fer un plan­te­ja­ment naci­o­na­lista en què Cata­lu­nya nego­cia bila­te­ral­ment amb el govern cen­tral i reclama un model nou de gestió fis­cal i de repar­ti­ment dels recur­sos públics específic i par­ti­cu­lar. Per a aquest posi­ci­o­na­ment és indi­fe­rent el que l'Estat faci a la resta de les CC AA. Cata­lu­nya plan­teja la seva rei­vin­di­cació econòmica i nego­cia per acon­se­guir-la, però sense volun­tat i pro­jecte de can­viar l'estruc­tura de l'Estat.

El plan­te­ja­ment de CiU per a la pro­pera legis­la­tura que ara s'ini­cia al Congrés dels Dipu­tats sem­bla cen­trada en la nego­ci­ació d'un nou model de finançament en què la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya recapta tots els impos­tos i fa dues trans­ferències a l'Estat. Una pel paga­ment de les des­pe­ses d'aquell no cober­tes per les CC AA però que reben els seus ciu­ta­dans (defensa, exte­rior, segu­re­tat social, etcètera) i un segon amb un doble objec­tiu de soli­da­ri­tat per a aque­lles comu­ni­tats autònomes de menor renda i que tin­dria per fi que el nivell de ser­veis bàsics al ciu­tadà, sani­tat, ense­nya­ment i ser­veis soci­als, siguin equi­va­lents arreu de l'Estat, i d'impuls al desen­vo­lu­pa­ment de l'eco­no­mia de les regi­ons menys desen­vo­lu­pa­des per fer con­ver­gir pro­gres­si­va­ment tots els ter­ri­to­ris a nivells de renda equi­va­lents.

Aquest plan­te­ja­ment podria fer-se teòrica­ment amb volun­tat uni­ver­sal, és a dir, que el model de l'Estat evo­lu­ci­oni cap a un model fede­ral amb un alt nivell de des­cen­tra­lit­zació sufi­ci­ent per fer satis­fer els interes­sos polítics i econòmics de Cata­lu­nya. Té l'incon­ve­ni­ent que Espa­nya no és fede­ral ni vol ser-ho, perquè la majo­ria de la seva població ni ho entén ni en sent la neces­si­tat. Això és ara espe­ci­al­ment cert i és per tant impro­ba­ble que el model tal com el plan­teja CiU amb ERC i Ini­ci­a­tiva sigui via­ble si ha de ser uni­ver­sal. Hi ha hagut una volun­tat per­ma­nent des de Cata­lu­nya de cons­ti­tuir-se en la punta de llança d'una manera dife­rent d'enten­dre Espa­nya que s'ha vol­gut trans­me­tre i expli­car amb èxit escàs. Els fra­cas­sos dels últims anys, nou Esta­tut inclòs, demos­tren que aquesta alter­na­tiva ni és vol­guda ni supor­tada ara per la resta de la població espa­nyola, i suposa un des­gast i un enfron­ta­ment de Cata­lu­nya amb gran part de la població espa­nyola que és fa cada dia evi­dent i amb el temps ten­deix a empit­jo­rar. Tras­pua des­a­fecció i des­encís de manera tan intensa que porta que per­so­na­li­tats emi­nents i mode­ra­des s'expres­sin amb una iro­nia que deixa al des­co­bert l'amar­gura i el can­sa­ment res­pecte del que vol i plan­teja Cata­lu­nya. Però és cert també que aquest plan­te­ja­ment es pot fer des del par­ti­cu­la­risme del que és i vol Cata­lu­nya. Es tracta en aquest cas de fer que Espa­nya accepti la sin­gu­la­ri­tat cata­lana com es va fer a la Segona República, però amb una pro­fun­di­tat econòmica que lla­vors no es va ni plan­te­jar ni asso­lir.

Aquest enfo­ca­ment suposa nego­ciar de manera bila­te­ral amb el govern cen­tral i per tant no par­ti­ci­par-hi, no for­mant-ne part, perquè l'objec­tiu és clar: acon­se­guir el millor per a Cata­lu­nya però no voler inter­ve­nir a Espa­nya...

A CiU con­vi­uen dues sen­si­bi­li­tats con­tra­po­sa­des. La política de Con­vergència és naci­o­na­lista i pri­o­ritza nego­ciar aquest no model autònom de finançament. La política d'Unió pri­o­ritza col·labo­rar amb el govern d'Espa­nya si aquest és de cen­tre o de dre­tes, per millo­rar la seva gestió i cen­trar la seva política. No es pot negar que la presència del Sr. Duran en un govern cen­tral del Par­tit Popu­lar el millo­ra­ria perquè hi apor­ta­ria mode­ració, pro­gres­si­vi­tat i raci­o­na­li­tat... però aquest fet sem­bla incom­pa­ti­ble amb un plan­te­ja­ment en què es negociï un nou finançament específic i par­ti­cu­lar per a Cata­lu­nya amb la fina­li­tat exclu­siva de millora a la nació cata­lana i la seva ciu­ta­da­nia, tal com el plan­teja CiU amb ERC i Ini­ci­a­tiva.

La política del PSC és menys ago­sa­rada i més pro­gres­siva. Vol estar al govern d'Espa­nya, vol influir-hi i vol un finançament per a Cata­lu­nya que per ser més trans­ver­sal reduirà, almenys com a punt de par­tida, la part de recap­tació fis­cal des­ti­nada a Cata­lu­nya i mode­rarà la capa­ci­tat de ges­ti­o­nar els pro­pis impos­tos perquè és d'arrel fede­ral.

Més enllà de les difi­cul­tats cons­ti­tu­ci­o­nals que un i altre finançament tin­dran, cer­ta­ment un més que l'altre, no hi ha pit­jor ene­mic de l'estratègia que la seva inco­herència con­cep­tual i la manca de soli­desa en el seu plan­te­ja­ment. No es pot ser radi­cal en el plan­te­ja­ment i pac­tista en l'exe­cució, no es pot voler nego­ciar amb força, la demanda que plan­teja CiU ho reque­reix, i voler ser part de la con­tra­part, no es pot prac­ti­car la política del que és par­ti­cu­lar, millo­rar el finançament català, i del que és gene­ral, par­ti­ci­par al govern cen­tral, de manera simultània.

Dit això, si ara el Govern de la Gene­ra­li­tat pren la ini­ci­a­tiva i lidera la nego­ci­ació sem­bla lògic política­ment i essen­cial des de l'eficàcia dels resul­tats que tots els par­tits, tant els naci­o­na­lis­tes com els fede­ra­lis­tes, bus­quin la manera de com­par­tir objec­tius i no per­dre's en dis­cus­si­ons que tenen un resul­tat cone­gut... perquè això ha pas­sat tan sovint que ja no es pot tenir dubte del final. Cer­ta­ment el fet que el par­tit que suporti el govern cen­tral tin­gui o no majo­ria abso­luta al Congrés dels Dipu­tats con­di­ci­ona el que es pot acon­se­guir, però es tracta pri­mer de saber què volem i com plan­te­jar-ho i després de pen­sar com ens res­pon­dran. No caiem, com fem sovint, en l'auto­cen­sura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.