Opinió

Un sofà a la riba

Xiclets i metàfores

El mar és traïdor, com ho són les metàfores

Les metàfores poden arri­bar a ser una arma de des­trucció mas­siva. Sobre­tot, si perds el con­trol sobre els seus efec­tes i t'embo­li­ques amb un nus que saps apro­xi­ma­da­ment com es va ini­ciar però que des­co­nei­xes del tot a quina des­ti­nació et du o de quina manera el podràs des­fer. De fet, ara mateix, acabo d'escriure sobre la metàfora com un nus i, a aques­tes altu­res, ja veig que vaig per mal camí. Tor­nem a l'ele­ment real, doncs, que sem­pre és la manera més asse­nyada de tren­car amb el male­fici metafòric. Fa uns dies, en la clo­enda del congrés de Con­vergència, Oriol Pujol va reblar el clau de les referències mari­nes que fa temps que figu­ren en el codi de con­ducta i en el manual d'estil del par­tit. Segu­ra­ment tenen res­sonàncies ante­ri­ors, però es con­so­li­den amb una imatge d'Artur Mas que va fer forat en el seu moment, la del capità que governa la nau, la del mari­ner que con­trola el timó per enfi­lar la tra­ves­sia cap a Ítaca. Oriol Pujol també va par­lar de naus. Dues naus amb coman­dants com el seu pare i com el pre­si­dent, a les quals seguei­xen tot de bar­ques i bar­que­tes en una mena de pro­cessó laica i rei­vin­di­ca­tiva de la Mare de Déu del Carme naci­o­na­lista. Aques­tes bar­ques i bar­que­tes, avi­sa­des per les naus que van al cap­da­vant, superen esculls i fugen de les aigües podri­des (com la de tots els ports, és clar) per diri­gir la proa cap a la terra pro­mesa, cap a una illa mítica que repre­senta, en l'ima­gi­nari, el final de l'etapa, l'objec­tiu del viatge.

No nego que una metàfora nàutica no tin­gui pre­di­ca­ment. Reu­neix unes con­di­ci­ons objec­ti­ves immi­llo­ra­bles. Una nau és sòlida davant l'embat de les ona­des, davant la força de les tem­pes­tes, davant el que és des­co­ne­gut. Una nau avança i senyo­reja sobre la superfície del mar. Una nau és ele­gant i pode­rosa. I les bar­que­tes que la seguei­xen, fent sonar les sire­nes en senyal de joia, un con­cert marítim, i sem­pre que evi­tin acos­tar-s'hi massa, saben on és el nord gràcies a l'estela que deixa el transatlàntic. Però el mar, posats a fer, també té nau­fra­gis i orat­ges i mal­temp­sa­des. És traïdor. Com ho són les metàfores, tan vanes, al final, que fan riure. Les esti­res tant que s'aca­ben con­ver­tint en un xiclet sense gust. Massa mas­te­gat, inútil, tan insípid. Ales­ho­res, amb aquest xiclet només es pot fer una cosa. Llençar-lo a les escom­bra­ries amb deli­ca­desa i urba­ni­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.