Opinió

En el país de Gresham

El que molts ciutadans comencen a entreveure és que esquivar les regles del joc, negar la major i passar la pilota a l'altre es recompensa més que no pas complint amb els deures com a ciutadà

A mesura que l'eficiència del sis­tema es debi­lita, que el con­tracte social s'esquerda i que el futur col·lec­tiu queda en sus­pens per un cert temps, s'obre la capsa dels trons de la legi­ti­mi­tat del procés de trans­for­mació que estem vivint. Una legi­ti­mi­tat que s'arti­cula al vol­tant de pre­gun­tar-nos pel repar­ti­ment de les mesu­res d'ajust. Ento­mar xarops amargs no acos­tuma a venir de gust, però si el cost de la crisi es dis­tri­bu­eix de manera equi­ta­tiva, pro­gres­siva, en funció de ren­des i capa­ci­tats, diríem que les mesu­res, a banda de des­a­gra­da­bles, poden també ser jus­tes. Tan­ma­teix, algu­nes evidències ens diuen que, per al cas espa­nyol, la cosa no va ben bé per aquí. Que la repar­tició dels ajus­tos és asimètrica, inso­lidària i per­ju­dica els que fan bé les coses. Que aquest és un país fet més aviat a la mida dels espa­vi­lats que no pas a la dels com­pli­dors.

S'atri­bu­eix al mer­ca­der anglès Tho­mas Gres­ham una sentència de sor­pre­nents res­sonàncies per als temps que cor­ren. La llei, dita de Gres­ham, diu així: la mala moneda expulsa la bona. És a dir, si tenim dues mone­des en cir­cu­lació, una de bona i una de falsa, la moneda falsa subs­ti­tuirà la bona, que res­tarà a les but­xa­ques dels indi­vi­dus. Refor­mu­lada de manera sociològica, la frase que­da­ria així: les bones con­duc­tes són expul­sa­des del mer­cat per les dolen­tes. O encara: els com­por­ta­ments dolents (per­ni­ci­o­sos) expul­sen els bons (pru­dents i asse­nyats). Quina hau­ria de ser la funció essen­cial d'un estat que es vol dir just? Doncs reti­rar les con­duc­tes per­ni­ci­o­ses i pre­ser­var les con­duc­tes vir­tu­o­ses. És Espa­nya, aquest país virtuós? Alguns con­tra­e­xem­ples recents:

Un. Anda­lu­sia. Men­tre Cata­lu­nya reta­lla, equi­li­bra com pot els pres­su­pos­tos i mira de cor­re­gir la pèrdua d'ingres­sos que arri­ben del govern cen­tral, l'elec­to­rat andalús empeny el seu govern cap a l'esquerra. Dei­xant a banda anècdo­tes de cor­rupció o els seus dar­rers pres­su­pos­tos expan­sius, el pro­grama gua­nya­dor pretén cen­tri­fu­gar el dèficit cap a altres comu­ni­tats autònomes –afe­gi­rem, les fis­cal­ment cap­ti­ves– i tras­pas­sar la res­pon­sa­bi­li­tat dels ajus­tos al govern cen­tral. Amb un exem­ple com l'ante­rior, poc podem estra­nyar-nos que una de les con­sig­nes de la pas­sada vaga gene­ral del 29 de març hagi estat “S'ho volen car­re­gar tot”. La gràcia de l'afir­mació no només des­cansa en no res­pon­dre als implícits plan­te­jats (qui s'ho vol car­re­gar tot?, el govern, els mer­cats...? Per què s'ho volen car­re­gar tot?, per obli­gació, per mal­dat?), sinó en la ver­sem­blança de l'afir­mació: si hi ha alter­na­tiva als retalls, encara que aquest sigui pas­sar el mort a algú altre, per què fer-los?

Dos. L'amnis­tia fis­cal. L'exe­cu­tiu espa­nyol anun­ci­ava fa poc la regu­la­rit­zació dels fons defrau­dats a la hisenda pública, és a dir al fons col·lec­tiu, i situ­ats en para­di­sos fis­cals. Les reac­ci­ons contràries han estat con­si­de­ra­bles. Ho deia de manera gràfica aquest mateix diari: Rajoy per­do­narà la multa i la presó a delinqüents econòmics a canvi d'un 10% del diner eva­dit que decla­rin. La lliçó és clara: defrau­dar és una via d'estalvi fis­cal. Sobre­tot per a grans for­tu­nes i mul­ti­na­ci­o­nals de l'Estat, un 71,8% dels gai­rebé 60.000 mili­ons amb què el Sin­di­cat de Tècnics del Minis­teri d'Hisenda xifrava el frau fis­cal en el seu dar­rer informe. Una mesura que cau com un gerro d'aigua freda en el petit, i nova­ment cap­tiu, assa­la­riat i que apunta a la defi­ni­tiva ita­li­a­nit­zació de la lluita con­tra el frau fis­cal. Una lluita on l'evasió d'impos­tos, a banda d'esport naci­o­nal, ja és una mesura raci­o­nal en espera de la periòdica regu­la­rit­zació. Són 2.500 mili­ons d'euros el que espera recap­tar l'Estat amb aquesta amnis­tia. Una quan­ti­tat irrisòria res­pecte al mal fet sobre la consciència fis­cal del ciu­tadà i sobre la necessària soli­da­ri­tat que ens ha de per­me­tre ento­mar les mesu­res d'ajust que vénen i vin­dran.

Als dos punts ANTE­RI­ORs podríem encara afe­gir-hi altres apar­tats que tenen mera­ve­llada la premsa inter­na­ci­o­nal. Citem-ne alguns: espe­rar a pre­sen­tar els pres­su­pos­tos de l'estat fins que aca­bin les elec­ci­ons anda­lu­ses. Con­ti­nuar finançant el model ideològic radial d'infra­es­truc­tura fer­roviària –AVE basc i gallec–, noves elec­ci­ons al canto. I, ara, la torna: pre­ten­dre reta­llar edu­cació i sani­tat abans, posem per cas, que empren­dre una revisió de dalt a baix de la llei de la funció pública o de la manca de pro­duc­ti­vi­tat del sec­tor públic.

En un antic exer­cici de comp­ta­bi­li­tat pública, mai he sabut si cert o inven­tat, es plan­te­java l'exem­ple d'un país on el volum total d'impos­tos a recap­tar no s'obte­nia del con­junt de sub­jec­tes fis­cal­ment pas­sius sinó apli­cant un tipus impo­si­tiu més gran sobre el nom­bre de ciu­ta­dans cap­tius o bon­ho­mi­o­sos, un per­cen­tatge menor del total, que no podien o no volien defu­gir les seves res­pon­sa­bi­li­tats fis­cals. La quan­ti­tat total recap­tada era la mateixa, la manera de repar­tir les càrre­gues, òbvi­a­ment, no. Bé, doncs això és el que comen­cem a tenir aquí.

El que molts ciu­ta­dans comen­cen a entre­veure és que esqui­var les regles de joc, negar la major i pas­sar la pilota a l'altre, es recom­pensa més que no pas com­plint amb els deu­res com a ciu­tadà i fer el pos­si­ble perquè cadascú es res­pon­sa­bi­litzi dels pro­pis actes. Som davant d'una nova mutació de la cul­tura del pelo­tazo adap­tada ara a les noves cir­cumstàncies de crisi. El que molts ens temem és que si final­ment el FC Bar­ce­lona acaba gua­nyant la lliga no haurà estat per l'estratègia del silenci de Guar­di­ola, el res­pecte pel rival i per les deci­si­ons de l'arbi­tre, sinó, malau­ra­da­ment, mal­grat aquesta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.