Opinió

Atem Books

Vivim enmig d'una cas­cada de can­vis: can­vis econòmics, tec­nològics, infor­ma­tius... Aquest cor­rent tumultuós pro­voca la subs­ti­tució de models i fa que, sense pie­tat, els nous mons emer­gents esta­lo­nin els altres mons. Aquesta ines­ta­bi­li­tat deu age­gan­tar les nos­tres pors. El cas és que, pun­tu­als en la seva rei­te­ració mil·lenària, al llarg dels últims temps han tor­nat a aflo­rar mol­tes pro­fe­cies apo­calípti­ques. Han apa­re­gut a propòsit de la crisi de les huma­ni­tats, a propòsit de les supo­sa­des defun­ci­ons de la política i de l'art, de l'ensor­ra­ment d'un model de docència uni­ver­sitària, de l'inter­ro­gant que plana sobre la premsa en paper, de la pre­tesa mort de la cul­tura, o al vol­tant d'una pres­su­po­sada des­a­pa­rició dels valors. Mol­tes d'aques­tes tesis apo­calípti­ques con­te­nen qua­li­tat argu­men­ta­tiva, luci­desa en l'anàlisi i una raó par­cial. Però això no asse­gura que l'horitzó de devas­tació abso­luta que insi­nuen sigui cert o fia­ble. Pot­ser és llei de vida, una reacció natu­ral: però hem de tenir en compte que hi ha qui con­fon la fi d'un model amb la fi de tots els models, i que hi ha qui con­fon l'aca­ba­ment de la seva sin­gla­dura amb l'esclat d'un caos de pro­por­ci­ons còsmi­ques.

Aquesta apo­ca­lipsi també ha arre­lat a propòsit de la supo­sada des­a­pa­rició de la lec­tura i de la subs­ti­tució del lli­bre analògic pel lli­bre digi­tal. Bo i reco­nei­xent la peri­llosa manca de passió lec­tora que mani­fes­ten les soci­e­tats ins­truïdes, la rea­li­tat sem­bla molt més com­plexa per ser reduïda a un debat pola­rit­zat per apo­calíptics i inte­grats. En aquest sen­tit, el mític vers de J.V. Foix “m'exalta el nou i m'ena­mora el vell” és molt més ric per la seva assumpció d'alter­nança. No es tracta de subs­ti­tuir l'apo­ca­lipsi per la uto­pia. Però sí que es tracta d'obser­var amb una atenció pre­fe­rent el nou pro­ducte lite­rari que, sota el títol d'Unli­mi­ted Sobras­sada, del poeta Jaume C. Pons Alorda, pre­senta l'edi­to­rial bis­ba­lenca Atem Books en col·labo­ració amb Ubi­cuo Stu­dio.

Diri­gida per la poe­tessa i fotògrafa Emma Llensa i per la il·lus­tra­dora Maria Cerezo, Atem Books ha edi­tat un lli­bre sum­ma­ment plàstic, con­ce­but com una apli­cació per a Ipad, que conté els poe­mes, il·lus­tra­ci­ons, imat­ges del poeta reci­tant els poe­mes i pos­si­bi­li­tats d'elecció de l'idi­oma en què es desitja lle­gir els poe­mes. Estre­meix veure per pri­mera vegada un dels ros­tres pos­si­bles del futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.