Opinió

La cúria romana

No hi ha cap institució en tot el món
que vagi tan sobrada de càrrecs inútils,
de personatges purament decoratius, d'uniformes de gala de tots els colors
i de privilegis hereditaris

Venim d'una Església de màrtirs i vivim actu­al­ment en el si d'una Església que ens mar­ti­ritza amb els seus escàndols. L'escàndol més gros és que ja no hi ha res que ens escan­da­litzi. Estem satu­rats de veure coses que sem­bla que no puguin ser. I són. Però pre­fe­rim no veure-les. I amb això sol, ja en fem prou per dir que no són veri­tat. Coses que s'inventa la premsa. Coses dels ene­mics de l'Església, que en té molts. I és veri­tat, però tots són dins. I ocu­pen càrrecs en el Vaticà. No és cap secret que els engra­nat­ges de la cúria gri­nyo­len. I que la cúria sen­cera no es pot per­me­tre el luxe de ser sin­cera. Els altres luxes, se'ls pot per­me­tre tots. Però, com tot­hom sap, sem­pre volem el que no tenim. La cúria no pot dir el que pensa. Ni és pen­sa­ble que digui el que real­ment pensa. Estem gover­nats per la cúria, però no sabem qui la governa. El papa, per des­comp­tat, no. Manava més abans que no pas ara. I el mateix cal dir pel que fa a estar infor­mat: n'estava més abans que ara. Abans de ser esco­llit, ja sabia que seria papa. Ara que ja ho és, no sap qui serà el seu suc­ces­sor. Només sap (perquè no pot no saber-ho) el suc­ces­sor que vol­dria. Però també sap que, si ho mani­festés ober­ta­ment, seria con­tra­pro­du­ent. És millor callar.

Però el cas és que, ho mani­festi o no, els car­de­nals de la cúria saben prou bé el suc­ces­sor que Benet XVI vol­dria. I saben millor que ell si té o no pos­si­bi­li­tats de pujar al soli, d'asseure's a la càtedra de Pere. Perquè depèn d'ells. I ells, arri­bat el moment, depen­dran de l'esco­llit, el qual, ine­vi­ta­ble­ment, una vegada esco­llit pas­sarà a depen­dre dels matei­xos que l'han esco­llit. No menys que dels que ell escu­lli per ocu­par els càrrecs de més res­pon­sa­bi­li­tat en la cúria, un món envi­tri­co­llat com el que més. Però perquè vol. Perquè ja li està bé de ser com és. La cúria sem­pre ha sigut com­pli­cada: el non plus ultra de les Corts reals, la més osten­tosa i bar­roca. Refractària a ser refor­mada i al·lèrgica als can­vis. No hi ha cap ins­ti­tució en tot el món que vagi tan sobrada de càrrecs inútils, de per­so­nat­ges pura­ment deco­ra­tius, d'uni­for­mes de gala de tots els colors, de pri­vi­le­gis here­di­ta­ris, de títols honorífics, de càrrecs anacrònics, de títols ances­trals, de fei­nes tan exòtiques com fur­rier major, gran res­pon­sa­ble de les cava­lle­ries, guardià de la tiara, coper major, por­ta­dor de la Rosa d'Or, coma­na­dor del Sant Hos­pici, pre­lat domèstic (i sense domes­ti­car), major­dom, mes­tre de càmera, etcètera, etcètera. Neces­si­taríem un lli­bre per expli­car la cúria. I després d'expli­car-la tota, con­ti­nuaríem sense enten­dre-hi res. Aquesta és la gràcia. Algú entén que, havent-hi tants prínceps de l'Església, en el Vaticà, no sigui pos­si­ble tro­bar una prin­cesa en cent quilòmetres a la rodona? I algú entén que el papa sigui Sa San­te­dat, cap de l'Església catòlica i alhora cap d'estat de l'estat més petit del món, teocràtic, sense nació pròpia i, tan­ma­teix, l'únic estat del món que té repre­sen­tants en totes les naci­ons del món? No, no és fàcil d'enten­dre. Ni cal. Perquè, com més un s'hi esforça, menys ho entén. Però, en canvi, s'explica que una mera­ve­lla així neces­siti ser gover­nada per una altra mera­ve­lla, com la cúria que hem inten­tat des­criure sense pre­ten­dre esgo­tar-la. Esgo­tar-la és impos­si­ble. Perquè és ella que ens esgota. I encara més: ens supera. És com si, després de lle­gir les tres parts de la Divina Comèdia, un es trobés de sobte amb una quarta part, síntesi de les altres tres: el tron pon­ti­fici (cel, infern, pur­ga­tori i la cúria romana), on tot es dóna cita. En mans dels inte­gris­tes, la cúria romana és més megalòmana que mai. Més ambi­ci­osa que mai. Més àvida de poder que mai. Per a més glòria del papa. Entri al parc temàtic del repre­sen­tant de Déu a la terra. Entri i vegi que tot és gràcia, lle­vat de l'entrada (100 euros). Visiti la secció monogràfica dedi­cada al diner: no es pot ser­vir Déu i el diner, però se'l pot ser­vir amb el diner. Entri en el banc de l'Espe­rit Sant i saludi el ban­quer de Déu. Confiï el seu diner negre a l'home de la sotana blanca. Pren­gui nota de les inver­si­ons reli­gi­o­ses de la màfia i el nar­cotràfic. Però, sobre­tot, no es perdi la core­o­gra­fia dels alts dig­na­ta­ris de la cúria i dels seus lacais. Vegi com com­pe­tei­xen per ser­vir el papa, bé sigui el papa feliçment reg­nant, bé l'altre, el papa­ble, feliçment caval­cant a l'ombra. O bé tots dos, com el major­dom de Benet XVI, un doble agent, fidel i pre­vi­sor. Tot sigui per a més glòria del papa. Amén.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.