Opinió

Les dades

Diuen que el pretès desequilibri fiscal de Catalunya és una falsedat, i l'afirmació
es justifica no per l'error o la ignorància sinó des de la intencionalitat política

Hi ha un gran soroll mediàtic, majo­ritària­ment inten­ci­o­nat i par­ro­quial. La necessària con­trovèrsia perquè la ciu­ta­da­nia pugui enten­dre i jut­jar sobre bases objec­ti­ves les alter­na­ti­ves que pre­sen­ten els par­tits com a con­seqüència de les pro­pe­res elec­ci­ons resulta espe­ci­al­ment difícil.

El dèficit fis­cal català dife­ren­cia entre el que els cata­lans paguen en impos­tos i reben com a inversió i des­pesa pública, és un ele­ment cab­dal en l'encaix de Cata­lu­nya a Espa­nya i ho és perquè defi­neix el grau d'equi­tat de l'Estat amb Cata­lu­nya. El mètode de càlcul pot fer-se seguint dos mètodes: el flux mone­tari, que mesura l'impacte econòmic gene­rat per l'acti­vi­tat del sec­tor públic en un ter­ri­tori, i el flux bene­fici, que cal­cula com s'incre­menta el grau de benes­tar dels indi­vi­dus resi­dents en un ter­ri­tori per l'actu­ació del sec­tor públic. El pri­mer mètode és de cal­cul sim­ple per la seva foca­lit­zació ter­ri­to­rial i el segon és més com­plex, ja que cal esti­mar l'impacte d'ingres­sos i des­pe­ses públics sobre els cata­lans amb inde­pendència de la loca­lit­zació, per exem­ple tenint en compte els ser­veis públics rebuts fora de Cata­lu­nya. Pel pri­mer mètode, el dèficit és d'un -8,5% del PIB català i pel segon, d'un -6%.

Els ingres­sos de l'Estat van ser el 2008 d'uns 300.000 M€, dels quals apro­xi­ma­da­ment el 50% van ser ingres­sos direc­tes i la resta, ingres­sos deguts a la Segu­re­tat Social. Les des­pe­ses es repar­tei­xen de simi­lar manera. La crisi ha fet que del superàvit de 26.000 M€ (+3% del PIB espa­nyol) el 2007, s'hagi pas­sat a un dèficit de -80.000 M€ (-8%) el 2009.

Con­tri­bu­eix Cata­lu­nya, mit­jana del 2006 al 2009, amb el 19,65% dels ingres­sos de l'Estat i amb el 18,83% dels de la Segu­re­tat Social però només par­ti­cipa en el 10,54% de les des­pe­ses de l'Estat i amb el 17,25% de les des­pe­ses de la Segu­re­tat Social. La població de Cata­lu­nya és del 16% del total de l'Estat. És a dir, Cata­lu­nya és con­tri­bu­ent net tant en la Segu­re­tat Social com en els ingres­sos i des­pe­ses de l 'Estat. Afir­mar, doncs, que la inde­pendència de Cata­lu­nya fa els comp­tes públics o la Segu­re­tat Social invi­a­bles en ter­mes d'ingres­sos i des­pe­ses és sim­ple­ment con­trari a la rea­li­tat dels fets.

Per Al càlcul del dèficit de Cata­lu­nya per qual­se­vol dels dos mètodes, flux mone­tari o flux bene­fici, s'igua­len els ingres­sos i les des­pe­ses de l'Estat, ja que les situ­a­ci­ons de superàvit i dèficit són necessària­ment tem­po­rals i és a través de l'incre­ment o reducció d'impos­tos i de la reducció de les des­pe­ses de l'Estat com s'equi­li­bren. En períodes tem­po­rals curts, pocs anys, hi pot haver diferència entre el càlcul del dèficit de Cata­lu­nya amb ingres­sos equi­li­brats de l'Estat o tenint en compte el seu dèficit o superàvit anual, però en períodes llargs la diferència és necessària­ment petita perquè els superàvits de certs anys com­pen­sen els dèficits d'altres.

En con­cret, del 2002 al 2009 el dèficit mitjà cal­cu­lat amb el mètode del flux mone­tari amb equi­li­bri d'ingres­sos i des­pe­ses de l'Estat ha estat de 14.818 M €/any, 8.59% del PIB català i sense equi­li­bri de 13.480M€/any, 7.89%. Pel 2007 i 2009, anys res­pec­ti­va­ment amb superàvit i dèficit de l'Estat impor­tants, el dèficit fis­cal de Cata­lu­nya ha resul­tat de -8,1% i -8,4% amb equi­li­bri d'ingres­sos i des­pe­ses de l'Estat i de -10,7% i -0,4% sense equi­li­bri.

Si l'Estat un any con­cret té dèficit, el dèficit fis­cal de Cata­lu­nya cal­cu­lat sense equi­li­brar ingres­sos i des­pe­ses de l'Estat es redu­eix i creix si l'Estat té superàvit. Per tant cal­cu­lar el dèficit sense equi­li­bri per un any con­cret pot con­duir a con­clu­si­ons errònies per la mateixa vari­a­bi­li­tat dels ingres­sos i depe­ses de l'Estat any a any. És aquest argu­ment, aga­far un any amb dèficit alt de l'Estat, el fet ser­vir per defen­sar que Cata­lu­nya té un dèficit molt menor de l'anun­ciat per la Gene­ra­li­tat. És una fal­se­dat, perquè és una veri­tat esbi­ai­xada i par­cial.

En una recent carta oberta d'un nombrós grup d'intel·lec­tu­als espa­nyols amb pres­tigi en àmbits de les arts i les lle­tres s'afirma que el pretès dese­qui­li­bri fis­cal de Cata­lu­nya és una fal­se­dat. La qüestió com és palès no és com­plexa ni difícil, i per tant s'ha de con­cloure que l'afir­mació es jus­ti­fica no per l'error o la ignorància sinó des de la inten­ci­o­na­li­tat política.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.