Editorial

Sixena: cinc anys d’un espoli polític

L’espoli de les obres d’art de Sixena que es custodiaven al Museu de Lleida és un record encara traumàtic, cinc anys després de l’operació duta a terme amb nocturnitat i fatxenderia per un enorme desplegament de la Guàrdia Civil a les ordres d’un jutge d’Osca. Un jutge que, enmig de la intervenció de la Generalitat amb l’article 155 i amb part del govern català a la presó o a l’exili, va decidir treure rèdit de l’anticatalanisme desfermat arran del procés i va ordenar el traslladat de les 44 obres d’art, davant l’estupor i la indignació de la societat catalana. El dispositiu d’agents de les forces de seguretat entrant de manera intimidatòria en un museu va establir un precedent lamentable. Va ser l’enèsim intent d’humiliació per part dels poders fàctics espanyols, com a clara revenja pel referèndum de l’U d’Octubre. La gestió del patrimoni cultural, convertida en arma política, esdevenia víctima del ressentiment, passant per sobre de qualsevol consideració tècnica.

Que el cas de Sixena té molt més a veure amb les posicions enfrontades entre el govern espanyol i el català que no pas amb criteris de preservació i d’interès públic, ho deixa clar que a hores d’ara, passats cinc anys, les obres d’art en qüestió no estiguin exposades enlloc. El 2017, i aprofitant la tensió política per treure’n benefici electoral, el govern del socialista Javier Lambán va fixar la recuperació d’aquestes peces com una qüestió de “dignitat” per als aragonesos, esperonant sense miraments la catalanofòbia. És lamentable que un trasllat que llavors el govern aragonès considerava gairebé vital hagi acabat a la pràctica amb les obres emmagatzemades i fora de l’abast del públic. Lambán tot just acaba d’anunciar ara que s’invertiran fons europeus de recuperació Next Generation per adequar el monestir de Santa Maria de Sixena per fer-ne un espai museístic on es puguin exhibir. Mentrestant, queda pendent el recurs català davant el Suprem sobre el futur dels murals que es conserven al Museu Nacional d’Art de Catalunya, que es podrien danyar en cas de trasllat per la seva fragilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia