Editorial

La sàtira no és odi ni és delicte

La des­a­fo­rada reacció des­en­ca­de­nada con­tra una dels cen­te­nars d’acti­vi­tats de la festa major de Gra­no­llers, en la qual se simu­lava el llançament d’un còctel Molo­tov de men­tida con­tra un ninot ves­tit de poli­cia i es feien bit­lles amb un cotxe poli­cial com a objec­tiu, con­vida a refle­xi­o­nar totes dues ban­des, però sobre­tot con­vida a cal­mar els ner­vis i la histèria que els dife­rents repre­sen­tants de l’auto­ri­tat no poden con­tro­lar ni dis­si­mu­lar quan es qüesti­ona d’alguna manera el seu rol. Els Mos­sos d’Esqua­dra hau­rien de sen­tir-se per sobre d’un ninot i un cotxe de cartró en una festa major; la poli­cia de Cata­lu­nya hau­ria d’enten­dre que en cap cas és un col·lec­tiu vul­ne­ra­ble objecte d’un delicte d’odi, i la nova con­se­llera d’Inte­rior, Núria Par­lon, hau­ria d’enten­dre que la mala imatge que puguin tenir els Mos­sos i la seva neces­si­tat política de fer-se’ls seus són pro­ble­mes que haurà de resol­dre tre­ba­llant molt i bé, no pas cri­mi­na­lit­zant i con­dem­nant una acti­vi­tat satírica, molesta i –si ho vol– dis­cu­ti­ble, però alhora fes­tiva, lúdica i popu­lar, perquè aquest és el seu to i el seu con­text. Treure-la d’aquí és dis­tor­si­o­nar la rea­li­tat i fer demagògia.

I por­tar-ho al ter­reny judi­cial és encara pit­jor, és un mal vici del qual s’abusa a l’Estat espa­nyol per inten­tar liqui­dar l’adver­sari, la dis­crepància, les alter­na­ti­ves, el con­flicte, la crítica, l’acti­visme social i polític o la insub­missió. La fis­ca­lia i encara menys la fis­ca­lia de menors no hi són per ser­vir a aquest objec­tiu i no s’hi hau­rien de posar tan bé, espe­ci­al­ment quan ja hi ha pro­nun­ci­a­ments judi­ci­als a Espa­nya i Europa que des­car­ten el delicte d’odi con­tra la poli­cia o con­tra un ninot del pre­si­dent de Cata­lu­nya, Car­les Puig­de­mont, pen­jat del coll, així com el d’injúries a la corona per la crema de foto­gra­fies del rei espa­nyol. La colla dels Blaus de Gra­no­llers, orga­nit­za­dora de l’acti­vi­tat, ha estat ata­cada i també defen­sada. El seu taller és polèmic, pot ser més o menys afor­tu­nat, però plan­teja una rea­li­tat molesta que és la distància, la fre­dor i la des­con­fiança de molta gent res­pecte de la seva poli­cia. Tenen tot el dret a fer-ho, a cri­ti­car-ho. En comp­tes d’escan­da­lit­zar-se i cri­mi­na­lit­zar-los per les for­mes, facin alguna cosa per can­viar la rea­li­tat que tant els molesta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.