El perill de la desmotivació dels docents
Ustec-Stes, el sindicat majoritari en l’ensenyament a Catalunya, ha difós els resultats d’una enquesta que conclou que el 36% dels docents es plantegen abandonar la professió. Tot i que han respost 10.414 professors dels 90.000 als quals s’adreçava el qüestionari, la mostra és prou representativa per detectar que hi ha una problemàtica incipient. La formació en coneixements i valors dels joves és –amb la salut– la paret mestra de l’edifici social d’una comunitat i constatar aquest grau de desmotivació en el col·lectiu de professionals obliga a una reflexió honesta per detectar-ne les causes i posar-hi remei. En aquest sentit, és irrellevant valorar si els docents tenen més o menys vocació. Cal garantir que accedeixin al sistema educatiu ben formats i que puguin desenvolupar la feina en condicions. I la realitat que els docents perceben és que han perdut la capacitat de governar les aules com a conseqüència de la ruptura de la confiança de les famílies cap a l’escola, de la tendència de moltes famílies a delegar en l’escola tota l’educació i del cop de timó que en cada canvi de govern s’aplica a la política educativa, a la qual es nega l’estabilitat a mitjà i llarg termini, en una conducta que ha contribuït al desprestigi de l’escola. Els debats inconclusos sobre la sisena hora, el decret de plantilles, l’autonomia dels centres o les atribucions dels directors sobre el projecte educatiu o la tria de professorat en són només uns exemples. La pèrdua d’autoritat coincideix amb una complexitat creixent a l’aula que dinamita la qualitat de l’ensenyament. Alumnes amb necessitats especials, nouvinguts, incorporacions amb el curs començat, feines administratives... resten capacitat al professorat per exercir amb eficàcia la seva tasca prioritària: la transmissió de coneixements i de valors de ciutadania. La reducció d’alumnes per la baixada de la natalitat no compensa l’increment de mainada que necessita plans de suport individualitzats. I l’atenció a aquest alumnat, si no ve dotada dels recursos pertinents, va en detriment de la qualitat i de la governança. Cal reforçar l’ensenyament amb consens abans que la desmotivació i l’abandonament obliguin a fer-ho per força, tard i a correcuita.