Editorial

Fusions en les ‘telcos’ catalanes

El sec­tor de les ope­ra­do­res de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons (‘tel­cos’) cata­la­nes expe­ri­menta movi­ments tectònics que s’expres­sen en la fusió d’empre­ses, tot seguint l’estela de les grans fusi­ons que s’han esde­vin­gut entre les grans ‘tel­cos’ de l’Estat i les que tin­dran lloc aviat a la UE. A Cata­lu­nya s’havia con­so­li­dat un ric eco­sis­tema d’empre­ses, d’unes quan­tes dese­nes, en què al cos­tat de les grans empre­ses d’abast esta­tal, que han domi­nat de forma inqüesti­o­na­ble el mer­cat fins ara, peti­tes i mit­ja­nes ‘tel­cos’ podien fer la viu-viu. Aquests dar­rers anys hem vist com el procés de con­cen­tració es posava ja en marxa i com es desen­vo­lu­pa­ven estratègies ben dife­rents per asso­lir la con­so­li­dació empre­sa­rial. Si d’una banda vèiem empre­ses que han fet mans i mànigues per fer l’estesa de xarxa de fibra òptica arreu del ter­ri­tori, d’altra banda hem vist empre­ses que han basat el seu crei­xe­ment en una política comer­cial molt intel·ligent, en què un ser­vei dili­gent i la pro­xi­mi­tat al cli­ent n’han estat les claus.

Els nous rep­tes tec­nològics que afronta el sec­tor, però, espe­ro­nen la con­cen­tració, atès que empre­ses de més volum poden dotar-se de més múscul finan­cer per esco­me­tre, per exem­ple, la implan­tació del 5G, en un sec­tor que no des­cansa mai en la seva evo­lució per adop­tar noves eines dis­rup­ti­ves. En el cas de Cata­lu­nya, a més a més, apa­reix la neces­si­tat que hi hagi un juga­dor del país que pugui pos­seir un bon tros del mer­cat i, així, tenir el seu pes en el dis­seny de les polítiques que han d’afec­tar el sec­tor, res­pon­dre als dèficits d’implan­tació de les tele­co­mu­ni­ca­ci­ons que es puguin detec­tar al ter­ri­tori i alhora estar atent a la idi­o­sincràsia par­ti­cu­lar del cli­ent del país.

Con­cen­trar empre­ses, però, no sem­pre es pot con­si­de­rar que és un fac­tor que va a favor del cli­ent, i a més a més altera una geo­gra­fia empre­sa­rial en què la pime local hi tro­bava el seu lloc. Ens hauríem d’inter­ro­gar sobre si és inqüesti­o­na­ble­ment rao­na­ble un procés que ine­vi­ta­ble­ment suposa un enca­ri­ment dels preus per al cli­ent final, com reco­nei­xen els matei­xos agents del mer­cat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.