Festius de compres
Han hagut de passar més de tres anys de litigis perquè finalment la Roca del Vallès hagi aconseguit allò que tant anhelava, ser declarat municipi turístic i emparar així l'obertura del seu principal, per no dir únic, atractiu turístic: el macrooutlet La Roca Village. Una de les possibilitats que preveu la normativa per tal d'atorgar aquesta qualificació és que el municipi sigui un indret de gran afluència turística i d'això no hi ha cap dubte. Fins a 3,2 milions de persones van visitar el complex comercial l'any passat, un 60% de les quals eren turistes estrangers. El negoci que genera el turisme torna a ser altre cop l'excepció que fa que el preuat model comercial català, que defensa i protegeix el comerç de proximitat, es vegi superat per la realitat d'un país que, agradi o no, té en l'activitat turística un dels seus principals motors econòmics. És pel turisme que Barcelona finalment s'ha decidit a ampliar l'obertura dels comerços els festius, aplicant una fórmula poc agosarada que, per no importunar amb escreix el petit comerç, ha acabat permetent l'activitat nou festius més que se sumen als deu ja permesos per llei, de manera que els establiments podran obrir al juliol i l'agost i els dies que coincideixin amb grans esdeveniments només als matins. L'experiència ens demostra que són només les grans superfícies i els eixos comercials de les grans ciutats els que obren en festius, mentre que els petits comerços opten en la seva majoria (80%) per no fer-ho. I això passa perquè de la mateixa manera que hi ha un model comercial hi ha una cultura comercial, uns hàbits de compra que els residents no trenquen de forma dràstica malgrat que hi hagi l'oferta. És una qüestió de costums, de fidelitat i de confiança.
Els canvis sempre fan por, però el temps ens ha demostrat que les seves conseqüències tampoc són tan terribles com les pinten. El que és evident és que els temps canvien i per molt orgullosos que estiguem del nostre model comercial, hem de ser conscients que l'hem d'adaptar als usos, no només dels turistes sinó també dels residents. L'experiència ens diu que els consumidors no trien majoritàriament els festius per anar a comprar, com tampoc els municipis turístics es col·lapsen de compradors que volen aprofitar que les botigues són obertes en diumenge. L'oferta és gran i la demanda, gràcies al turisme, també. Barcelona es convertirà a l'estiu en un laboratori per experimentar si la fórmula pactada és la més adequada o ha quedat curta.