Nova metodologia per l'allau de faltes d'ortografia a l'ESO
Ensenyament ofereix als mestres un document d'orientacions pràctiques perquè abandonin les activitats mecàniques i en facin de comunicatives
Aposta perquè l'alumne en prengui consciència
El Departament d'Ensenyament va presentar ahir el document Orientacions pràctiques per a la millora de l'ortografia a directors i professors de Catalunya amb l'objectiu d'eradicar l'elevat nombre de faltes d'ortografia que fan els alumnes d'Educació Secundària Obligatòria (ESO), detectat en els darrers tres anys que el govern realitza les proves d'avaluació de competències bàsiques.
Malgrat que no es van donar xifres d'aquest alt percentatge d'alumnes que fan moltes faltes, l'estudi indica que els escolars, en general, coneixen les normes d'ortografia, però que no les apliquen quan fan una redacció o prenen apunts. Per això, Jordi Balcells, catedràtic d'institut i autor del document, va exposar que la principal de les cinc estratègies que proposa és “un canvi de metodologia: deixar de fer les activitats mecàniques, descontextualitzades, com omplir buits, que fem des de fa quaranta anys, i aplicar una metodologia més comunicativa, com usar textos de lectura o passar del dictat individual al col·lectiu”.
A l'acte, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va apostar perquè amb aquestes noves eines “hi hagi una ortografia transversal en totes les matèries per assolir en els centres un model de ciutadà culte i que gaudeixi de la cultura i aporti un progrés social”.
L'ús de xarxes socials
En aquests sentit, la directora general d'Educació Secundària i Batxillerat, Teresa Pijoan, va expressar que en aquest canvi de mètode hi ha dues claus. “La primera, que els professors de llengua catalana i llengua castellana han de treballar junts”, en elaborar d'una programació conjunta, on per exemple s'acordin les diferències dels dos idiomes. “La segona és que el jove prengui consciència que fa errors i que els ha de corregir per respecte a la llengua”. Sobre això, Balcells va proposa la bitàcola ortogràfica, que ja fan alguns instituts, i que consisteix en què l'alumne anoti les errades que fa durant el curs, les valori i en faci una avaluació de la seva evolució.
Jordi Balcells també va insistir que “és un tòpic” que els escolars escriguin pitjor ara per l'ús de les noves tecnologies, i el seu llenguatge abreujat. “Si un alumne no escriu bé no és per culpa dels SMS, sinó perquè no ha aprés bé”, va assegurar, i va afegir: “De l'art d'escriure se n'aprèn escrivint i corregint.”