opinió
Ciutat educadora
Un bon eslògan i sembla que tot sigui més fàcil. Res més lluny de la realitat. Tant pels precedents de ciutat referent en educació amb 25 anys de compromís, com pels reptes que tenim per davant, és una gran responsabilitat que cal assumir amb molt de seny.
Certament podem dir que en aquests últims anys hem avançat en temes molt importants i que cal que no oblidem. Des de la regidoria d'Educació hem posat en marxa el Consell d'Infants i hem treballat coordinadament, i amb consens, per tenir una bona guia de Pla d'Infància i Adolescència. Una i altra eines, imprescindibles per a la nostra ciutat, ens han d'ajudar a aconseguir el repte de ser reconeguts com a Ciutat Amiga de la Infància per Unicef. Estem a punt de constituir el Consell Municipal de la Formació Professional i Ocupacional a Girona, amb la voluntat de treballar tots junts per tenir una formació més valorada, reconeguda, i coordinada amb el sector empresarial. Hem creat una nova escola d'adults, situada a les instal·lacions del Servei Municipal d'Ocupació, per poder fer créixer l'oferta de places i crear sinergies amb la formació ocupacional que s'ofereix des de l'SMO. Hem posat en marxa una eina educativa molt valuosa per fomentar la relació intercentres: les Jornades d'intercanvi d'experiències educatives. N'hem fet tres edicions i els professors creuen que és un bon sistema per a la millora de la relació i la coordinació entre ells.
Estem treballant perquè el Consell Municipal d'Educació continuï sent un referent i una eina pràctica i efectiva, i prova de tot plegat és que, gràcies a l'esforç de tots els centres de primària, públics i concertats, podem dir que hem aconseguit un objectiu llargament perseguit pel Consell: que l'horari lectiu de les escoles sigui com a màxim fins a les 17 h, millorant la coordinació de les activitats escolars i extraescolars, amb el benefici que comporta per als pares i mares i els avis i àvies. També hem estat presents en els dos últims congressos de l'Assemblea de Ciutats Educadores, presentant exemples de bones pràctiques educatives de la nostra ciutat i aprenent de les d'altres ciutats de tot el món. Hem reforçat el Programa de Recursos Educatius emfatitzant la necessitat de destacar els valors de cadascun d'ells i que l'objectiu sigui fomentar l'apoderament d'infants i joves. Vam posar en marxa el pagament per renda a les escoles bressol municipals, per poder arribar a ajudar més famílies, d'acord amb les seves possibilitats. Ara hem estès aquesta bona pràctica a altres àmbits de l'Ajuntament, com és el cas del programa de vacances.
Reconeixem que aquest treball ha donat un fruit, però cal seguir sembrant cada dia perquè tingui continuïtat i, a més, obrir nous fronts importants que tenim a la nostra ciutat. No podem mirar cap a una altra banda especialment en dos temes que són cabdals per a un model educatiu més equitatiu en l'accés i en el resultat.
Un d'aquests dos fronts, en el qual sens dubte hem d'ajudar el Departament d'Ensenyament a donar resposta, és el de l'ampliació del nombre de places de secundària en els pròxims 8-10 anys. La demanda que fa uns anys va suposar l'obertura d'escoles noves ens obliga ara a donar resposta en l'etapa de secundària a les necessitats existents. Aquest no és només un objectiu per ampliar espais, que és important evidentment, és també una necessitat perquè el professorat pugui treballar en unes millors condicions a les aules, de manera que repercutirà, ben segur, en uns millors resultats.
El segon punt que hem d'afrontar és el de la reflexió del model d'escolarització actual a Girona. Un projecte que posarem en marxa esperant aconseguir la màxima participació de tots els agents: mestres i professors, famílies i també experts en àmbits que cal tenir en compte, com per exemple els de la mobilitat, la seguretat, l'urbanisme, els serveis socials, la joventut i, per descomptat, el treball comunitari, que des de fa molt de temps s'està fent en diversos barris de la nostra ciutat.
Girona ciutat educadora, sí. Un repte i una responsabilitat, també!