Opinió

LA GALERIA

Recordar

Els joves han de conèixer. L'oblit és una gran amenaça. I ara l'amenaça és no ser conscients de l'abast de la tragèdia i que la banalitzem

Tot just fa 16 anys que l'ONU va decretar el 27 de gener, o sigui ahir, Dia Internacional de Commemoració en Memòria de les Víctimes de l'Holocaust. I dic “tot just” perquè sorprèn que es tardés 60 anys a decretar aquesta commemoració. El cas és que ara s'organitzen a les nostres comarques nombrosos actes i activitats. Ahir mateix es va fer l'acte a l'Ajuntament de Girona amb la presència de Dory Sontheimer, que ja de gran va descobrir, gràcies al material d'unes caixes que va trobar quan es va morir la seva mare, que era filla de jueus i que gran part de la seva família va morir a camps d'extermini nazis. Ho va explicar en el llibre Les set caixes que potser no destaca per la seva qualitat literària però sí com a testimoni d'uns fets que no s'han de tornar a repetir. Dilluns, un grup d'estudiants participaran en el Memorial de l'Exili de la Jonquera en un altre acte per recordar les víctimes de l'Holocaust. I dijous, alumnes de l'institut Olivar Gran de Figueres ja van intervenir en l'acte de commemoració al Parlament de Catalunya dins la primera edició d'un projecte del mateix Parlament, el Departament d'Ensenyament i el Memorial Democràtic, per fer conèixer l'Holocaust i conscienciar de la necessitat que mai no es repeteixi res semblant. I que no es repeteixi també passa per educar. Perquè els joves han de conèixer, primer i principalment per ser conscients del que va passar. I després, per recordar, perquè com s'ha dit en nombroses ocasions, l'oblit és una gran amenaça. I ara l'amenaça és no ser conscients de l'abast de la tragèdia i que la banalitzem. Fa pocs dies un artista va publicar el projecte Yolocaust, un recull d'imatges de persones que havien visitat el memorial dedicat a l'Holocaust que hi ha al centre de Berlín. Eren selfies on els protagonistes apareixen gaudint, saltant, ballant o fent les ximpleries que molts fan davant les càmeres quan es visita un monument qualsevol. L'artista les havia manipulat afegint imatges reals de l'Holocaust. El rebombori que es va organitzar, tant a favor com en contra, va ser considerable, fins al punt que l'autor va retirar el projecte. Ell mateix ha explicat que les fotos demostren que pot ser molt fàcil caure en l'oblit, ja que els turistes no veien el monument commemoratiu com el que és, el record d'un horror. Volia fer reflexionar, fer recordar. I cal per no banalitzar, ni negar, ni oblidar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.