Opinió

Tribuna

Educar en temps de ‘fakes’

“Cal capacitar els nostres joves per discernir tot allò que és susceptible de contrastar

Darrerament s’ha posat de moda el concepte de notícies falses (fake-news) perquè hem pres consciència que aquest fenomen, associat al creixement exponencial de la informació que circula per les xarxes socials i els mitjans de comunicació cada vegada més digitals, s’han constituït en una realitat a la qual hem de fer front com a receptors i emissors de la denominada societat de la comunicació i el coneixement.

Serà tasca de tota la societat saber gestionar l’allau de fake-news que irremeiablement conviu i conviurà amb tots nosaltres en els diferents àmbits de la nostra vida. Així, a la feina, en l’accés a la informació, en les ofertes d’oci, de compres, etc., i també en les relacions interpersonals i en els espais de formació, ens trobarem en la disjuntiva d’haver d’esbrinar què se’ns presenta com a veritable i què no. Això, però, no és pas un fenomen nou. Al llarg de la història les notícies i les informacions falses no només han existit sempre, sinó que especialment determinats poders polítics, econòmics, socials, religiosos, etc. els han utilitzat amb major o menor subtilesa com a recursos eficaços per mantenir o guanyar poder, influència o per desacreditar o anul·lar adversaris o competidors.

Amb l’emergència de la denominada quarta revolució industrial i la implosió del big data, la necessitat de saber triar el gra de la palla i reconèixer les falsedats, exageracions, mitges veritats, ocultacions o estratègies d’anestèsia social davant de certs temes o fenòmens, ens obliga a replantejar-nos des de quines instàncies o institucions podem fer front a tota aquest allau de notícies, dades, globus sonda, etc. que intenten confondre’ns en el millor del casos o manipular-nos en l’extrem més pervers.

Considerem que l’escola podria jugar un paper de gran rellevància estratègica. Alliberada la institució escolar del seu paper, quasi en exclusiva, de transmissora del coneixement a les generacions joves, ara podria disposar de temps i oportunitat perquè, de forma estratègica, rebés l’encàrrec social de convertir-se en veritable laboratori d’anàlisi crítica de la informació i la comunicació que irromp en l’esfera social i personal. Així, amb eines precises i amb l’acompanyament d’educadors i tutors experts en comunicació i l’anàlisi de la informació, els centres educatius podrien capacitar els nostres infants i joves en la tasca de discerniment de tot allò susceptible de ser sotmès a contrast, verificació o a consideració de possibilitat enfront de tot allò altre que no presenti vestigis de sustentació, que camufli interessos ocults o que persegueixi l’engany manifest. Serem capaços de preparar els educadors i les institucions educatives per assumir aquesta finalitat que percebem ja d’absoluta necessitat social?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.