LA GALERIA
Una gran oportunitat
Com que tothom està pendent del coronavirus, i segurament així ha de ser, i aquest no és l’espai adequat per parlar del corinavirus, que seria molt més divertit, dono per fet que les nostres autoritats fan tot allò que s’escau al moment que tenim, i em ve de gust parlar d’un tema que va ser notícia fa un mes i que hauria de tornar a ser-ho abans d’acabar l’any: la reforma de la plaça de Catalunya de Girona. Recordo perfectament els escarafalls que una part gran de la ciutadania va fer quan, fa molts anys, es va decidir avançar en una cosa que ara tots donem per bona: racionalitzar el trànsit a la Rambla i els carrers Santa Clara i Nou. Fer-les zona de vianants, cosa que ha resultat extraordinària, de tal manera que quan veiem algun cotxe que hi passa, per raons de pàrquing o de necessitat d’alguna botiga o dels serveis d’emergència, se’ns fa estrany. Va ser una decisió valenta que ara ningú gosaria tirar enrere. Doncs el mateix s’ha de fer a la plaça de Catalunya si realment hi ha voluntat de pacificar el trànsit en aquest punt concret, primer, i fer-ho posteriorment a la resta de la ciutat, barris inclosos. Per fer-ho, cal estudiar-ho molt bé, perquè ha de durar molts anys. Però per començar es poden treure els cotxes de la plataforma sobre l’Onyar. Sacrificarem places de pàrquing, certament, i caldrà racionalitzar el servei de càrrega i descàrrega, traslladant-lo a una mena de magatzem a l’aire lliure des del qual sortirien cotxes elèctrics per fer el repartiment al nucli antic. I, és clar, cal pensar que la plaça és ara porta d’entrada al Barri Vell i de sortida de les Pedreres i, per tant, del campus de lletres de la UdG. Però en una primera fase es pot fer molta feina. I cal tenir clar que pacificar la plaça de Catalunya voldrà dir fer-ho també a la plaça Pompeu Fabra, el carrer Sant Francesc i, de retruc, General Mendoza i carrer del Carme. Els tècnics han de proposar solucions i el ple de l’Ajuntament, decidir quina és l’adequada. I per tot això cal demanar a tots els grups municipals que, tots a l’una, facin avançar aquesta decisió que ells mateixos han proposat, sense entrebancs partidistes. I als usuaris, paciència i que pensin en el futur que ve i que ha de buidar de cotxes parts de la ciutat en les quals fins ara ens movíem. I és clar, caldrà deixar el cotxes als aparcaments dels afores i millorar el servei de bus i el de la Girocleta. Però d’aquí a uns anys ens ho agrairem tots plegats.