LA GALERIA
Xavi Montojo i la verge
El gran enrenou mediàtic de fa una setmana, quan es va trobar un rostre escultòric al fons del riu Onyar, ha arribat a Edimburg, la capital escocesa, on viu des de fa cinc anys el gironí Xavi Montojo (1972), creador polifacètic de llarga trajectòria, format en l’efervescent escena gironina de la música electrònica durant els anys noranta. Ja s’ha dit que l’escultura en qüestió era una peça creada per l’artista figuerenc Jordi Mitjà (1970), que a principis dels noranta era client de La Sala del Cel, on Montojo va començar treballant com a cambrer, després també com a fotògraf, i més tard creant instal·lacions i performances amb la seva companyia, Energy Dance (NRGD). Mitjà va lliurar a Montojo tres rèpliques de l’ara famosa escultura, aparentment una Verge dolorosa o una santa en èxtasi, per a una instal·lació a la barra petita de La Sala del Cel, entre espelmes i fotos de Robert Mapplethorpe, on els rostres van quedar lligats amb filferro que els travessaven els ulls i la boca. Després, Mitjà va regalar una de les tres cares a Montojo, que quan vivia al carrer Hortes, a tocar del pont de les Peixateries Velles, guardava al traster de la terrassa tot el material d’NRGD i de La Sala del Cel, inclosa l’escultura, que en algun moment va desaparèixer, potser robada o víctima d’una bretolada que l’ha tingut durant un quart de segle enfonsada al riu. També van desaparèixer –i això sí que li sap greu, a Montojo, més que no pas haver perdut l’estàtua– la majoria dels negatius amb què va documentar com a fotògraf l’època de glòria de La Sala del Cel com a club pioner de la música electrònica a l’Estat espanyol. Part del material que sí va poder preservar el va prestar als productors del recent documental Nou Set Dos, sobre La Sala del Cel, Le Rachdingue i el Blau: en els tres clubs històrics hi va treballar Montojo a principis d’aquest segle fent instal·lacions visuals, abans de centrar-se més en la seva carrera com a fotògraf i videoartista. Ara treballa a Edimburg fent fotografia comercial i de moda, però continua experimentant en projectes més personals.
Una de les coses que més l’han sorprès d’aquest singular rescat de les aigües és que per les xarxes se’n fessin interpretacions místiques o esotèriques: una Verge trobada en ple Dia de la Mare! “M’interessen molt l’espiritualitat i la geometria sagrada. A més, cal recordar que La Sala del Cel havia estat un convent de monges i, curiosament, molt sovint he exposat els meus treballs en antics edificis religiosos com ara la Mercè de Girona i el convent dels Àngels de Barcelona”, explica Montojo. L’escultura de l’Onyar potser no té interès artístic, però ajuda a rememorar els anys de la capitalitat electrònica de Girona: “Vam ser uns privilegiats per haver pogut veure tot allò”, conclou Xavi Montojo, un dels seus grans protagonistes.