opinió
Currículum familiar
Després dels darrers episodis de violència masclista i de les brutals agressions sexuals a Igualada i Lleida, la consellera titular del Departament d’Igualtat i Feminismes va anunciar que treballen conjuntament amb Educació per completar el currículum acadèmic i afegir aspectes sobre prevenció de les violències sexuals. De fet, fa temps que es despleguen continguts curriculars, en el que seria l’àmbit d’educació en valors, amb propostes prou interessants tant per a l’educació infantil i primària com per a l’alumnat de secundària. Però davant de notícies tan colpidores com les dels darrers dies res no sembla suficient.
Cada cop que la societat se sent amenaçada per un problema que afecta el benestar o la seguretat física de la població es dona per fet que part de la solució passa per l’ampliació –o modificació– del currículum acadèmic i per la tasca que fan els docents. L’escola ha vist com s’introduïen continguts de caràcter transversal sobre educació sexual, educació viària o educació mediambiental. Paral·lelament els ensenyaments es treballen a través del que anomenem competències bàsiques.
Molts docents tenim la impressió que l’enfocament té un doble problema. D’una banda, les contínues modificacions del currículum han fet que, de tant treballar les competències més bàsiques, es fa difícil treballar també l’excel·lència, l’aprofundiment i la cultura de l’esforç. I per l’altra, ens dona la sensació que estem confonent el significat de dos conceptes diferents: educar i ensenyar.
D’educat, se’n surt de casa. La família és el primer agent educador. Són els progenitors els que han d’educar en l’ordre, la puntualitat, la higiene i, naturalment, en el respecte a la persona –home o dona–. Els docents notem molt quan l’alumne que tenim ha rebut aquesta educació en valors des de petit i en l’àmbit familiar.
Infants, joves i grans ens hauríem d’observar davant d’un mirall abans d’obrir la porta de casa. Si el que veiem no ens permet garantir una actitud generosa i respectuosa amb les persones que ens trobarem al carrer, a l’escola, al lloc de treball o a la discoteca és millor que no sortim. Més d’un s’hauria de quedar a casa i repassar les matèries del currículum familiar, en totes les seves dimensions i competències.