100 km/h
A França podem circular a 130 km/h i a Alemanya no tenen límit de velocitat
A casa tota la vida he sentit que, quan algú va atabalat o amb vehicle i té la sensació que va a més velocitat de la que pertocaria, s’ha afirmat de manera categoria “vas a 100 per hora”. Una frase segurament encunyada els anys vuitanta o noranta que ha perdurat en el temps per expressar que es va per sobre de les nostres possibilitats. Ara, però, aquesta velocitat és la que el Servei Català del Trànsit s’ha entossudit a aplicar en deu trams de l’AP-7 per reduir-hi la sinistralitat. Tres d’aquests trams són a les comarques gironines. Encara no fa un any que vam veure que les barreres dels peatges s’aixecaven i el llarg costum català de pagar preus de luxe per fer una quarantena de quilòmetres passava a la història. Les empreses concessionàries es van fer d’or ajudades per un estat que no ha tingut mai cap interès real per desdoblar l’N-II de cap a cap per garantir-ne la seguretat. Ara encara no dotze mesos després, l’alta sinistralitat de la via fa prendre mesures. És cert que l’AP-7 s’ha tornat més perillosa perquè hi ha crescut el volum de trànsit i la via ràpida de sempre ja no ho és tant, perquè ara ja mai saps si t’hi trobaràs un accident o un embús que et retardarà en l’arribada. La decisió, però, que la mesura a prendre sigui reduir la velocitat en diversos trams d’aquesta autopista sembla la més fàcil. Una decisió presa per fer emprenyar tothom, però no criminalitzar ningú. Tampoc em sembla just assenyalar els camions, que per decret ja els van treure de la nacional i els van obligar a passar per l’autopista per raons de seguretat. El meu pare circulava fa més de trenta anys a 120 quilòmetres per hora per l’AP-7 amb un Crhysler 150 que l’única mesura de seguretat que duia era el cinturó i agafar-se fort al volant abans d’impactar contra qualsevol objecte. Ara que la majoria de vehicles porten sistemes per aturar el vehicle de manera autònoma, que t’avisen del canvi de carril o que tens un vehicle en l’angle mort de visió del teu retrovisor, optar per abaixar la velocitat sembla de país petit. És obvi que cal baixar la xifra de morts, però cal demanar als que ens governen més imaginació. A França podem circular a 130 km/h i a Alemanya no tenen límit de velocitat. És més, si s’acaba aplicant la mesura podrem anar entre Girona i Maçanet a 120 per l’autovia A-2 i a 100 en alguns trams per l’AP-7. Sembla el món al revés. I, potser, ja ho és.