L’ANÀLISI
Esteve Vilanova
“La Marató diu molt de tu”
Podríem canviar el titular, que és l’eslògan de La Marató, per un que digués: La Marató diu molt de Catalunya, perquè és un èxit totalment català i sense precedents. Aquí ja vam crear el Gran Recapte, que després d’un èxits espectaculars els diferents bancs dels aliments el van estendre a tot l’Estat espanyol. La Marató de TV3 és una iniciativa pensada i creada per una televisió pública que ha esdevingut un èxit espectacular i ha tingut la virtut d’implicar-hi moltíssims voluntaris i, amb el temps, s’ha escampat per tot el territori amb iniciatives locals per recollir fons per a La Marató, un fet que ha provocat un sentiment popular de pertinença. Només cal repassar les audiències del programa per adonar-nos de l’acceptació que té aquesta festa benèfica durant totes les quinze hores que dura. Avui, com cada diumenge abans de Nadal, es repeteix La Marató, que com totes les altres és temàtica, i enguany la recaptació es destinarà a finançar projectes d’investigació per a la salut cardiovascular. Des de la primera Marató, el 1992, dedicada a la leucèmia, en què es va assolir la quantitat de prop del milió tres-cents mil euros, fins a la de l’any passat, dedicada a la salut mental, en què van ser prop de dotze milions dos-cents mil euros, la tendència ha estat d’un creixement espectacular. El 2018, que estava dedicat al càncer, es va batre el rècord, amb prop de quinze milions cent mil euros, i des de l’inici la quantitat assolida ha estat dos-cents vint-i-vuit milions. Per gestionar tota aquesta gran moguda es va crear la Fundació de La Marató, que és la que rep tots els projectes que aspiren a ser finançats, i una comissió assessora científica d’alt nivell i prestigi formada per experts nacionals i internacionals de les malalties a què va destinat l’any, que formulen les propostes dels guanyadors i les fan públiques. Els científics guanyadors signen un conveni i durant tres anys se’ls anirà finançant, en períodes anuals, el projecte, després que l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitària de Catalunya n’hagi valorat les memòries científica i econòmica que estan obligats a fer cada any.
La Marató ha esdevingut un motor de la investigació a Catalunya, finançant 985 projectes amb 1.639 equips de recerca i 9.674 investigadors implicats i creant 810 llocs de feina. Per veure la magnitud de La Marató, cada any es fan unes quatre mil activitats i mobilitza setanta-sis mil voluntaris. També prop de 3.500 empreses hi col·laboren.
Així doncs, el dia d’avui és un dia d’orgull, pel fet de tenir uns mitjans de comunicació públics que fan possible cada any aquest repte, que juntament amb la divulgació que se’n fa des del programa televisiu de la malaltia, amb intervencions d’experts i sovint de pacients que ens apropen la realitat sense dramatismes però amb gran realisme, és una contribució excel·lent a dignificar la bona feina de mitjans, molts dels quals deixen molt a desitjar.
Però tota aquesta descomunal aventura no tindria raó de ser si al darrere no hi hagués un poble compromès i solidari que amb milions d’aportacions individuals cada vegada ho fan més possible. I és que amb la unió de les persones corrents s’assoleixen sempre resultats extraordinaris, motiu pel qual La Marató n’és un exemple i diu molt de nosaltres.