De reüll
Apoderar-se de la idea
La intel·ligència artificial, com les darreres tecnologies del segle XXI, ha vingut per quedar-se, tot i les sacsejades que està produint en tots els àmbits de la societat, des de l’ensenyament fins a la salut o la comunicació, la irrupció lliure del ChatGPT, la popular eina que pot generar qualsevol tipus de text a partir de paraules, preguntes o una simple demanda de l’usuari. Alerten que la seva aplicació pot produir un dels canvis més impactants en una societat que resta a un pas d’actuar i exercir sota les instruccions d’una màquina. El món educatiu, a l’ull del huracà des de fa temps per tots els canvis que el món digital comporta en les formes tradicionals de l’aprenentatge, és dels primers a absorbir la nova eina, no sense preocupació, i és que fàcilment esdevé un professor particular per als alumnes gràcies al fet que pot interactuar amb l’alumne, una de les bases de qualsevol aprenentatge, i transmetre-li tota la informació disponible. La manca de privacitat de les dades que hi aboquem continua sent un problema a solucionar, com ho són les que incorporem a les xarxes socials. Tanmateix, tot i ser favorable a unir-me a l’enemic, hi ha un tema que em preocupa quan llegeixo les interaccions de la màquina: que ens deixi sense el món de les idees.