mirades
Jordi Grau
Hauria estat millor una autovia
Les obres han millorat la C-66, però molta gent es pregunta per què no s’ha fet una autovia entre Cornellà i Besalú
M’escriu un bon amic: “Una estona que tinguis, fes un article sobre la reforma de la carretera entre Banyoles i Besalú. No sé si hi has passat, però és incomprensible que hagin posat una mitjana d’obra quan en molts trams hi ha un sol carril. Si hi trobes un tractor, les caravanes són impressionants. I si et ve un vehicle d’emergències pel darrere, si es troba un camió o un tractor al davant, no passa.” Hi coincideixo perquè darrerament he hagut d’anar moltes vegades a la Garrotxa i m’ho he trobat. Primer les obres i ara, que ja estan acabades, el resultat final. I sí, em costa d’entendre tot plegat. “En pots parlar amb qui vulguis: el consens general és que és un disbarat i que els hauria sortit més a compte fer el desdoblament complet per enllaçar l’autovia de Banyoles amb la d’Olot”, rebla el clau el meu comunicant, periodista d’un sentit comú extraordinari. Acaba el comunicat fent unes consideracions sobre fabricants de materials i enginyers que no reproduiré, però que jo també he pensat.
Volia fer l’article. Durant mesos he agafat la variant de Banyoles per després haver de tirar enrere i tornar fins al parc de la Draga per tornar a agafar la carretera vella. De fet, cada vegada que m’hi trobava, em culpava a mi mateix per no haver-ho recordat abans. De fet alguna vegada vaig agafar la carretera de Mieres per anar fins a Olot.
Però del que es tracta és del resultat final. La meva pregunta és clara: per què no han fet una autovia des de Cornellà a Besalú? Ja m’han dit que eren motius econòmics. No ho entenc. L’autovia a Banyoles, que si no em falla la memòria arranca amb les obres dels Jocs Olímpics del 92, és bona, recordant el que hi havia abans. I quan, després de Besalú, empalmes amb l’N-260 que ve de Figueres i et porta a Olot, també. Per què no es pot fer doncs una autovia entre aquests dos punts i tindríem una autovia entre Girona i Olot? Puc entendre els motius econòmics, però no em valen. També es va fer l’eix transversal i pocs anys després es va haver de desdoblar. Les dificultats tècniques no són insalvables ni de bon tros, i per tant l’autovia era de# sentit comú des del punt de vista de l’usuari. Ara bé, hi ha d’altres problemes. Aquest projecte de millora de la C-66 ha durat molt i ha estat aturat per anar millorant-lo. El resultat final és que hi ha un tercer carril en alguns quilòmetres i que han posat un separador físic, la mitjana d’obra que diu el meu amic, que és qüestionable per molts motius. El dia que la van obrir, la carretera, un altre bon amic meu, empresari i caçador, em va alertar: amb el separador molts animals que travessen la carretera es troben la paret i són carn d’accident. Gats, gossos, conills i algun dia arribaran cabirols o senglars. Ell creu que falten corredors de fauna.
Tenim carretera nova però no autovia de Cornellà del Terri a Besalú. I amb rotondes entremig, que a vegades costen d’entendre. Tot plegat, diuen, és per evitar xocs frontals. Segur, però què volen que els digui, em sembla que hauria estat millor fer una autovia per evitar-los i hauríem tingut resolt el principal corredor del Pla de l’Estany i la carretera que uneix el Gironès amb la Garrotxa per anys.