De reüll
El cotxe, prioritari
Fa 30 anys va començar un moviment de protesta contra el quart cinturó, el nom amb què es coneixia la B-40 i que es va projectar com una autovia per unir el Penedès, els dos Vallesos i el Maresme sense passar per Barcelona. El tram central, entre Terrassa, Sabadell i Castellar, ha estat sempre en conflicte perquè passaria per terrenys agraris i pels espais verds més preuats pels que gaudeixen de passejar per l’entorn d’aquestes ciutats. El pacte entre el PSC i ERC per tirar endavant els pressupostos sembla haver desbloquejat la construcció d’aquesta via ràpida, i la Generalitat ha acceptat la construcció a canvi d’una transferència de 914 milions d’euros per a diverses millores viàries i ferroviàries. Una ullada a les informacions permeten veure el desequilibri entre les inversions a les carreteres i al transport ferroviari. Dels 914 milions només 20 estan destinats a Ferrocarrils de la Generalitat. De Rodalies, òbviament, ni parlar-ne, ja que la titularitat de la infraestructura pertany a l’Estat. Ni un tercer túnel a Barcelona que permeti una remodelació de les Rodalies, ni l’execució de soterraments pendents, ni el desdoblament de l’R3 a tot el recorregut... En temps d’emergència climàtica el tren que milions de persones usen cada dia continua sense ser prioritari per als governs.