mirades
Jordi Grau
Obres i canvis en la circulació
Llegeixo que l’Ajuntament de Girona encarregarà un estudi que proporcioni alternatives d’ordenació de la mobilitat de la carretera de Barcelona i de l’avinguda Josep Tarradellas i el carrer Riu Güell; vaja, de la rotonda de Domeny, allà al pont de Fontajau, fins a l’altra rotonda que porta per nom plaça de Salt però de la qual la majoria en diem la plaça del Wala. Ho llegeixo i pateixo perquè entre línies del llenguatge utilitzat el que entenc és que els que utilitzem habitualment el cotxe particular ho tindrem encara molt pitjor que no pas fins ara per venir a Girona. Són dues vies importantíssimes per al trànsit. La idea és que l’ordenació suposi una sacsejada en el trànsit i que fomenti “el canvi modal cap a formes de desplaçament més sostenibles afavorint les línies ràpides de transport públic urbà”.
És evident que qualsevol canvi en principi provoca moltes reticències i aquest anunci també me n’ha provocat. Vinc cada dia a Girona des de Salt i tinc assumit des de fa molt de temps que la millor manera de circular per la ciutat és aparcar el cotxe i anar a peu, cosa que faig habitualment. El que vull dir és que tinc interioritzat que pagaré zona blava o verda –si en trobo, és clar–, si no he d’estar-hi més de dues hores, o que hauré d’utilitzar els pàrquings públics, aquells que són molt cars i en què tens molts problemes per aparcar i poder baixar del cotxe sense necessitat de fer contorsions. Un cop a Girona, però, no toco el cotxe, tot i que allò que es pot anar a peu per tot arreu a Girona no ho acabo de veure per la meva edat i les meves condicions físiques, si no parlem del Barri Vell o de l’Eixample.
Girona ha d’afrontar canvis en la circulació, segurament. Caldrà implantar la zona de baixes emissions. I hi ha el compromís de treure els cotxes de la plaça de Catalunya. I entenc que ha de ser així si es fa bé i amb seny i es tenen en compte els veïns que hi tenen aparcament. Però el que em fa patir és que es posin els carros davant dels bous. Ja em semblen bé les formes de desplaçament més sostenibles i que hi hagi línies ràpides de transport públic urbà, però potser hi haurien de ser abans que els impediments per circular. Ara mateix el bus urbà funciona relativament bé en funció del lloc on has d’anar i de l’hora. Perquè ja em diràs com es pot fer per utilitzar el bus urbà si deixa de funcionar poc després de les deu de la nit. I hi ha gent que té horaris complicats.
Sempre he pensat que les polítiques municipals (també les altres) han de fer-se pensant a millorar la vida de la ciutadania. I a vegades em sembla que fent discursos per reduir la contaminació o l’accidentalitat es queda molt bé amb l’electorat però no s’ajuda la gent, especialment la més vulnerable. Ara mateix les obres a la plaça de Salt per posar-hi carril bici, a més d’allargar-se i encarir-se molt més del que s’havia previst, estan provocant unes cues que no hi eren, amb la reducció de dos carrils a un per entrar a la rotonda. No sé si augmentarà molt la circulació en bicicleta però per als que anem (hem d’anar) en cotxe de moment no ha millorat, al contrari. I espero que no hi hagi més fuites d’aigua, que hi ha sequera per a tothom, també per als que fan obres públiques.