Opinió

Tribuna

El debat social sobre els impostos

“L’increment de la despesa militar, l’evolució de la piràmide de població i el cost de la transició cap a una economia de zero emissions obliguen a debatre la fiscalitat
“Els milionaris prefereixen pagar més impostos i que l’Estat els faci servir per reduir les desigualtats. Els impostos són una eina poderosa, però sempre creen guanyadors i perdedors

Els governs han estat clau per a la sor­tida de les dues dar­re­res cri­sis de l’eco­no­mia mun­dial, la gran recessió del 2008 i la recessió pro­vo­cada per la pandèmia el 2020. En els dos casos, els governs van gene­rar un gran volum de des­pesa pública per recu­pe­rar l’acti­vi­tat econòmica. Com a resul­tat, el deute públic ha aug­men­tat de manera subs­tan­cial a totes les eco­no­mies del món. És un esce­nari amb molts perills i difi­cul­tats, espe­ci­al­ment perquè la tran­sició cap a una eco­no­mia verda i les ten­si­ons geo­es­tratègiques estan fent aug­men­tar encara més el pes de l’Estat en l’eco­no­mia. I l’aug­ment dels tipus d’interès fa que molts països tin­guin difi­cul­tats per finançar noves des­pe­ses mit­jançant una emissió de bons.

La cai­guda del mur de Berlín va pro­vo­car un divi­dend de pau. L’any 2021 menys de la mei­tat dels 31 països mem­bres de l’OTAN gas­ta­ven en defensa el 2% del seu PIB. Però la guerra a Ucraïna i l’aug­ment de les ten­si­ons entre els països occi­den­tals i la Xina ha fet aug­men­tar aquesta des­pesa mili­tar. Ale­ma­nya ja ha anun­ciat que per al 2024 serà impres­cin­di­ble asso­lir aquest 2%. El Japó està pla­ni­fi­cant un aug­ment de gai­rebé el 60% del seu pres­su­post mili­tar. L’evo­lució de la piràmide d’edat tam­poc hi ajuda. Posar més impos­tos a les per­so­nes joves que tenen un lloc de tre­ball per pagar la des­pesa sanitària i les pen­si­ons de jubi­lació d’un nom­bre molt crei­xent de per­so­nes jubi­la­des no serà política­ment sos­te­ni­ble. Als països de l’OCDE, la ràtio entre les per­so­nes de més de 65 anys i les que tenen entre 20 i 65 anys és del 33% aquest any 2023, pujarà fins a un 37% l’any 2027 i con­ti­nuarà pujant gai­rebé 1 punt cada any fins a asso­lir el 52% l’any 2050.

El cost exacte de la tran­sició cap a una eco­no­mia de zero emis­si­ons és difícil de cal­cu­lar i dependrà de la inno­vació tec­nològica. Però reque­rirà també grans quan­ti­tats de des­pesa pública. Aquesta neces­si­tat del sec­tor públic de gas­tar més arriba en un moment de crei­xe­ments molt febles i de cos­tos de finançament ele­vats. Els tipus d’interès alts aug­men­ten els cos­tos de l’endeu­ta­ment i, per tant, fan més neces­sari l’ús dels impos­tos per finançar la des­pesa. Però les famílies i les empre­ses dels països desen­vo­lu­pats ja estan pagant impos­tos ele­vats. Als països de l’OCDE, la càrrega dels impos­tos va pujar con­si­de­ra­ble­ment durant la segona mei­tat del segle XX, amb l’extensió de l’estat del benes­tar i de la sani­tat pública. Del 25% al 32,6% del PIB entre el 1965 i el 1988. A par­tir d’ales­ho­res, aquesta càrrega s’ha man­tin­gut bas­tant cons­tant, però ha tor­nat a aug­men­tar amb força després de la pandèmia. A més, ens tro­bem en un moment d’inflació crei­xent en què les famílies tenen més difi­cul­tats per pagar les des­pe­ses habi­tu­als. Això farà que la política fis­cal esde­vin­gui molt més poli­tit­zada. Aug­men­tarà el nom­bre de deci­si­ons difícils sobre qui ha de pagar quins impos­tos i on cal o no cal gas­tar els diners públics.

I el debat en la soci­e­tat no s’ha ini­ciat. Cal una estratègia clara per resol­dre les deficiències del sis­tema impo­si­tiu de molts països i aug­men­tar la capa­ci­tat de recap­tació del sec­tor públic. Obrir el debat en qüesti­ons com ara si cal gra­var més les ren­des del capi­tal o les del tre­ball. Cal­dran més taxes medi­am­bi­en­tals, i serà neces­sari mini­mit­zar-ne les con­seqüències no desit­ja­des. Al llarg del segle XX, es va obser­var una tendència a reduir els impos­tos sobre la riquesa i subs­ti­tuir-los per impos­tos sobre les ren­des, però serà ine­vi­ta­ble tor­nar a gra­var més la riquesa. I també caldrà gra­var més la pro­pi­e­tat, espe­ci­al­ment tenint en compte el valor intrínsec del sòl. Cal dis­se­nyar una estratègia a llarg ter­mini i evi­tar la cre­ació irre­fle­xiva d’impos­tos a curt ter­mini per solu­ci­o­nar pro­ble­mes a curt ter­mini. L’aug­ment del pes de l’Estat i dels impos­tos gene­rarà més atenció sobre la sos­te­ni­bi­li­tat dels comp­tes públics i, per tant, serà més pro­ba­ble que els aug­ments dels tipus d’interès es men­gin un pos­si­ble aug­ment de la des­pesa, com va pas­sar l’any pas­sat al Regne Unit, en el trist cas del mini­bud­get.

Fa poc, un grup de mili­o­na­ris de tot el món va enviar una carta als caps d’estat del G20 per dema­nar un acord inter­na­ci­o­nal sobre els impos­tos que gra­ven la riquesa, per evi­tar la com­petència des­lle­ial entre països i con­tri­buir a reduir unes crei­xents desi­gual­tats soci­als que per­ce­ben com a peri­llo­ses. És un fet simp­tomàtic, perquè els mili­o­na­ris sem­pre han estat més favo­ra­bles a la filan­tro­pia que no pas a pagar impos­tos. Ara, però, els pre­o­cupa que l’excés de desi­gual­tat empit­jori el clima social, fins i tot en les eco­no­mies més riques. Pre­fe­rei­xen pagar més impos­tos i que l’Estat els faci ser­vir per reduir les desi­gual­tats. Els impos­tos són una eina pode­rosa, però sem­pre creen gua­nya­dors i per­de­dors entre dife­rents grups soci­als. Per aquest motiu, tenen la capa­ci­tat de solu­ci­o­nar con­flic­tes, però també de crear-ne. Per reforçar-ne el ves­sant posi­tiu, cal un debat social obert i honest.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia