Opinió

Tribuna

Nació, mitjans de comunicació i publicitat

“El periodista i escriptor Arthur Miller (1915-2005) va deixar dit que “un bon diari és una nació parlant amb ella mateixa”
“En quines lleialtats nacionals es basteix la publicitat? Que no es digui que la publicitat no té pàtria

El peri­o­dista i escrip­tor Art­hur Miller (1915-2005) va dei­xar dit que “un bon diari és una nació par­lant amb ella mateixa”. És una bona frase que ens con­vida a des­co­brir a quina nació fa par­lar cada diari amb ella mateixa i, per tant, quina és la nació que con­tri­bu­eix a cons­truir. I qui diu diari, ho podríem de dir de cada mitjà de comu­ni­cació: de cada emis­sora de ràdio o de cada canal de tele­visió. Així mateix, quan la nació a qui es fa par­lar és ambi­gua, un mitjà de comu­ni­cació també des­vela de quin marc de dependència par­ti­cipa i es fa còmplice, i fins on enter­bo­leix el que hau­ria de ser una mirada auto­cen­trada. És en aquests casos, seguint Miller, que es deixa de ser un bon mitjà.

Hi ha mol­tes mane­res d’obser­var quin és el grau de lle­ial­tat naci­o­nal d’un mitjà de comu­ni­cació. Podem pren­dre com a referència les pri­o­ri­tats en l’agenda de temes que tracta, o els per­fils soci­als, cul­tu­rals i polítics que de les per­so­nes que hi són entre­vis­ta­des, o les pers­pec­ti­ves dels qui són con­vi­dats a opi­nar-hi, o el tipus d’humor que s’hi fa... Molt par­ti­cu­lar­ment, ara que hi ocu­pen tant de temps, es podria con­si­de­rar quina nació sen­tim par­lar amb ella mateixa a les tertúlies. Per si no queda prou clar a què em refe­reixo, no es tracta de si el mitjà fa par­lar a una nació tan­cada en ella mateixa, allò de mirar-se el melic. No: es tracta de si mira i parla del món sen­cer sense per­dre de vista des d’on l’observa. En aquest sen­tit, repe­teixo una idea que fa molt de temps que sos­tinc en relació a molts mit­jans de comu­ni­cació cata­lans: Cata­lu­nya se’ls fa petita, però el món se’ls acaba a Espa­nya.

Però si els bons mit­jans de comu­ni­cació són una nació par­lant amb ella mateixa, és la publi­ci­tat –espe­ci­al­ment a la ràdio i la tele­visió– la que pot­ser encara dibuixa millor la nació nar­rada o ima­gi­nada, dit en ter­mes de Bene­dict Ander­son. I és molt sig­ni­fi­ca­tiu que, de la publi­ci­tat, se n’hagin fet tan­tes anàlisis des del punt de vista ideològic –els biai­xos de gènere i ètnics, els peri­llo­sos models ali­men­ta­ris que s’hi anun­cien, les lògiques con­su­mis­tes que pro­po­sen...–, però que jo sàpiga, no des del punt de vista de la seva lle­ial­tat naci­o­nal. Una lle­ial­tat que comença per la llen­gua que usa i per la qua­li­tat amb què l’empra –tan sovint plena de calcs cas­te­llans–, però també per les referències ter­ri­to­ri­als i de pai­satge, pels ima­gi­na­ris a què recorre o pels mons que repre­senta.

Que la publi­ci­tat és relle­vant ho con­fes­sava Patrick Le Lay –amb tanta luci­desa com cinisme–, antic direc­tor gene­ral de TF1, el canal francès de més audiència. En una entre­vista del 2004 deia: “Hi ha mol­tes mane­res de par­lar de la tele­visió. Però des d’una pers­pec­tiva empre­sa­rial, siguem rea­lis­tes: fona­men­tal­ment, la feina de TF1 és aju­dar Coca-Cola, per exem­ple, a ven­dre el seu pro­ducte.” Per Le Lay, per tal que un mis­satge publi­ci­tari sigui assi­mi­lat, cal que el cer­vell del tele­es­pec­ta­dor esti­gui dis­po­ni­ble. De manera que hi afe­gia: “Les nos­tres emis­si­ons tenen la vocació de fer-lo dis­po­ni­ble [el cer­vell]: és a dir, de diver­tir-lo, d’esto­var-lo per pre­pa­rar-lo entre dos mis­sat­ges. El que venem a Coca-Cola és temps de cer­vell humà dis­po­ni­ble.” (a Éric Dupin, Une societé de chi­ens. Petit voyage dans le cinisme ambi­ent, 2006).

Vet aquí, doncs, la pre­gunta que ens podem fer: quina és la “nació que parla amb ella mateixa” que els mit­jans sub­mi­nis­tren al nos­tre cer­vell a través de la publi­ci­tat? Si la publi­ci­tat cons­tru­eix emo­ci­ons col·lec­ti­ves, esti­mula sen­ti­ments de per­ti­nença, dis­se­mina models i expec­ta­ti­ves de vida, si és també un ins­tru­ment de cohesió fona­men­tat ofe­rint una adhesió com­par­tida a uns afanys de con­sum, a unes espe­ran­ces de feli­ci­tat, tot això, sobre quina nació es cons­tru­eix? En qui­nes lle­ial­tats naci­o­nals es bas­teix la publi­ci­tat? Que no es digui que la publi­ci­tat no té pàtria. Només cal haver vist canals de tele­visió estran­gers per com­pro­var que els llen­guat­ges de la publi­ci­tat són locals, fins i tot quan venen pro­duc­tes diguem-ne glo­bals. I, cer­ta­ment, no cal espe­rar-ne gaire coherència perquè diver­sos són els públics a qui s’adreça i vol convèncer. No és el mateix voler ven­dre bos­ses Vuit­ton a qua­tre afi­ci­o­nats a la vela que ven­dre piz­zes bé de preu a milers de famílies de classe popu­lar. És per això que és pos­si­ble que no ven­guin a tot­hom exac­ta­ment la mateixa pàtria. Sigui com sigui, i en resum, sug­ge­reixo que apli­quem la frase de Miller a la publi­ci­tat per saber quina nació parla amb ella mateixa en els anun­cis que, amb el cer­vell ben esto­vat, ens ser­vei­xen els mit­jans de comu­ni­cació. No tan sols per saber si hi ha bona o mala publi­ci­tat, sinó per des­co­brir un dels meca­nis­mes més sub­tils d’adoc­tri­na­ment patriòtic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia