, Mirades
Dalí, la casa on va començar tot
El dia que la ciutat de Figueres commemorava el cinquantenari del Teatre Museu Dalí amb un acte popular obert a la ciutadania vaig tenir ocasió de visitar la casa natal, l’equipament cultural i municipals on va néixer i créixer uns quants anys el pintor mundialment conegut i reconegut. Per la seva excèntrica capacitat d’autopromocionar-se, per les seves esbojarrades performances i happenings i sobretot per la seva obra, la que perdurarà i la que indica que Dalí és un gran entre els grans. Me n’havien parlat molt bé i tothom es referia a una experiència immersiva que no deixava indiferent. I certament he de dir que va ser així i que recomano vivament la visita perquè, tant si es coneix com si no l’obra i la personalitat de Dalí, és una experiència enriquidora, que explica molt bé el perquè de tantes coses del mestre i que es complementa meravellosament amb la visita al Teatre Museu, que aquest any compleix 50 anys, en un any en què es commemora el 120è aniversari del naixement de Dalí i el 35è de la mort del geni de Portlligat.
Al carrer Monturiol, 6, s’hi ha fet una feina magnífica i els 38.000 visitants que ha tingut quan diumenge farà un any de la seva inauguració ho avalen. En aquest edifici modernista és on es va instal·lar el notari Salvador Dalí Cusí, encara solter. Aquí és on va portar la seva dona Felipa i on van néixer els seus fills: el Salvador Dalí que va morir als set anys, el Salvador Dalí que ha estat considerat un geni universal i la germana petita, Anna Maria, la primera model i confident, de la qual després es va distanciar. Van ser pocs els anys que Salvador Dalí hi va viure, però és on va començar tot, tal com està documentat o com el mateix Dalí explica en alguna de les seves publicacions. La casa del carrer Monturiol és sempre present en la relació amb el notari, que acabarà desheretant el seu fill, amb una mare que va morir quan Salvador tenia 16 anys i amb Anna Maria, la dona més important de la vida de Dalí fins a l’aparició de Gala amb els surrealistes parisencs, el 1929.
La casa natal parla de la vida íntima i de la vida pública i ho fa d’una manera que t’atrapa de tal manera que la visita, de poc menys d’una hora, es fa curta. Passeges pels llocs on Dalí va créixer i, al mateix temps que la seva vida privada, t’assabentes de la vis mediàtica de Dalí: les seves performances arreu del món, el seu treball amb Alfred Hitchcock i amb Walt Disney, que el va visitar a Cadaqués, la seva relació amb els mitjans de l’època i tot en el context en què vivia aquella Figueres moderna, cosmopolita i més propera a França que no a la península.
Un projecte museogràfic del tot encertat i que sorprèn, perquè tant parla de l’home i de l’artista com de l’interessat en el món de la ciència. Dalí és omnipresent però mitjançant Dalí i la seva obra, que evoluciona, la casa natal t’explica el context en què va viure Salvador Dalí i Domènech. I allà coneixes o recuperes els seus pensaments, escrits i declaracions que el van fer conegut arreu del món. El mètode de l’audioguia i la manera com t’envolta la història i l’obra fan del tot recomanable la visita a aquesta casa natal a Figueres que diumenge complirà un any.