Opinió

Quadern d’economia

Cordó sanitari

Sospito que el govern Illa s’enfocarà en l’economia. Una altra cosa serà com ens deixarà la “nació” catalana
En el debat el president va perdre una oportunitat fugint de debatre amb Orriols temes que importen a la ciutadania

Wins­ton Churc­hill va fer famosa aque­lla frase segons la qual “la política fa estranys com­panys de llit” i Groucho Marx un temps més tard el va cor­re­gir per dir-li que no és la política, sinó el matri­moni. De fet totes dues afir­ma­ci­ons ser­vei­xen però la que ens interessa en aquest moment és la de la política i espe­ci­al­ment la nos­tra política. La set­mana pas­sada va tenir lloc el pri­mer debat de política gene­ral d’aquesta legis­la­tura i la meva pre­visió era que podria ser força seguit: un nou pre­si­dent soci­a­lista i defen­sors del 155, amb una tren­ca­dissa del naci­o­na­lisme colos­sal, i una tren­ca­dissa dins ERC tirant-se els plats pel cap públi­ca­ment, em sem­blava que podrien ser ingre­di­ents de pes per veure cap a on apun­tava la legis­la­tura. De moment, vist el que vam veure en aquest debat, tots els vati­ci­nis són que podria ser llarga. En prin­cipi no és dolenta l’esta­bi­li­tat política, i és desit­ja­ble que es com­plei­xin els man­dats perquè tots els pro­jec­tes tenen un temps de pla­ni­fi­cació i un temps d’exe­cució i la ines­ta­bi­li­tat és per­tor­ba­dora.

L’inde­pen­den­tisme abs­ten­ci­o­nista, que tant de mal ens ha fet, ja té el seu tro­feu: un pre­si­dent espa­nyo­lista a la Gene­ra­li­tat, així que ara no es poden quei­xar de tot el que veuen i veu­ran durant aquests anys. Però, com que mai tot és dolent ni tot bo, sos­pito que el govern Illa s’enfo­carà ple­na­ment en l’eco­no­mia i prin­ci­pal­ment a recu­pe­rar pro­jec­tes que fa anys que estan atu­rats per la manca d’acord i acce­le­rant els que hi ha en marxa. I, al final de la legis­la­tura, molts pro­jec­tes s’hau­ran aca­bat i esta­ran en fun­ci­o­na­ment i podrà pre­sen­tar un bon full de ser­veis. Una altra cosa serà com ens dei­xarà la “nació” cata­lana, ja que pre­veig un esforç de des­na­ci­o­na­lit­zació impor­tant de totes les ins­ti­tu­ci­ons. El gest de la presència del pre­si­dent en la des­fi­lada mili­tar del 12 d’octu­bre no va ser només un gest simbòlic, és de volun­tat i d’esforç de rea­li­ne­a­ment de Cata­lu­nya amb Espa­nya. De fet, amb la mà tova i el puny ferm va fent pas­sos que ni ima­ginàvem, sense que ningú li ho retre­gui.

En el debat sem­blava com si fora millor no par­lar de temes con­flic­tius, d’aquells que real­ment afec­ten la soci­e­tat, però de vega­des obli­den que en una munió de per­so­nes hi ha sem­pre un cor­rent de fons que de moment no es nota però tot de cop pot escla­tar com li va pas­sar al pre­si­dent en el Con­curs de Cas­tells de Tar­ra­gona. L’inde­pen­den­tisme no és mort.

Curi­o­sa­ment, el dis­curs més ben tra­vat de tots els que es varen fer va ser el de la dipu­tada i bat­llessa de Ripoll, Sílvia Orri­ols. Un dis­curs davant el qual, al meu enten­dre, el pre­si­dent va per­dre una opor­tu­ni­tat per deba­tre, si és que tenia argu­ments, els temes que més impor­ten a la ciu­ta­da­nia: immi­gració irre­gu­lar, rein­cidència dels cau­sants de delic­tes, violència i naci­o­na­lisme. Pro­ba­ble­ment l’inco­moda molt par­lar d’aquests temes, i amb la seva expressió ver­bal i ges­tual –apun­tant-la amb un dit acu­sa­dor– se li notava molt, i no en va par­lar excu­sant-se amb aquest nefast i poc democràtic “cordó con­tra l’extrema dreta”. Aliança Cata­lana és un par­tit que té els escons acon­se­guits per votació popu­lar i democràtica, i l’acti­tud de menys­te­ni­ment mos­trat pel pre­si­dent del govern no amaga el pro­blema que li expo­sava la dipu­tada i només ser­veix per aju­dar-la a créixer.

El pre­si­dent s’escolta massa certs grups mino­ri­ta­ris que es pen­sen ser posseïdors de la veri­tat i aquesta fe política els per­met asse­nya­lar els heret­ges de la seva fe a qual­se­vol dis­si­dent pro­vo­cant una mena de dic­ta­dura del seu pen­sa­ment únic. Les crítiques al turisme que vam esco­tar, als llo­ga­ters de pisos, a la Copa Amèrica de vela, a l’ampli­ació de l’aero­port... són pecats capi­tals per aquests com­panys de llit del pre­si­dent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia