Opinió

El factor humà

El coit serà interromput

Arrenca la construcció d’un ‘ecoxamfrà’ al carrer Aragó, l’únic que Collboni permet fer del projecte inicial de Colau

El bec del martell percussor que aquests dies comença a trepanar l’asfalt al xamfrà del carrer Aragó amb Bruc té una imponent forma fàl·lica, fins i tot excessiva si del que es tracta és de deixar anar la imaginació i creure que a les màquines no els queda gaire perquè acabin tenint coneixement i desig, s’aparellin i procreïn.

Però no va de sexe aquesta crònica, i per centrar el tema el que cal és tornar a la duresa de l’asfalt escrostonat i a les llambordes que comencen a aflorar després que el gran perpal mecànic hagi fet saltar el revestiment de la pell grisa de l’Eixample de Barcelona. El lloc és davant mateix de l’edifici que conté la seu del districte i el propòsit de l’obra és ampliar les voreres, eliminant aparcaments, i que el vianant guanyi espai al cotxe.

No, Ada Colau no s’ha repensat la seva marxa de l’Ajuntament, no ha fet marxa enrere per empeltar el govern de Jaume Collboni de la seva idea de superilla Barcelona. Tot és on era, el que passa és que aquesta setmana ha començat una obra que es va preveure, dissenyar i pressupostar la legislatura passada, uns treballs que havien d’executar-se l’estiu de l’any passat però que –com passa amb tota obra pública– s’han endarrerit en el seu inici.

La legió d’anti Colaus no ha de posar-se nerviosa perquè es tracta d’una actuació puntual que no anirà més enllà i els defensors del vehicle privat tampoc s’han de posar en guàrdia perquè només perdran els llocs d’aparcament que hi ha en aquest xamfrà. Peccata minuta. Que la cosa quedi en un no res, en un petit ensurt, ho han d’agrair al nou equip que governa a Barcelona i el seu afany de redreçar la política urbanística d’un govern del qual els socialistes també van formar part.

Serà poca cosa, però la festa del martell percussor rebentant l’asfalt havia de tenir proporcions orgiàstiques. El projecte d’obres havia previst actuar en set interseccions de l’Eixample, al llarg de l’autopista urbana que és el carrer Aragó, precisament amb el propòsit de fer aquesta via més amable als vianants. El pla dels ecoxamfrans, així es coneix la iniciativa, parteix d’una proposta ciutadana incorporada a través del pressupost participatiu i havia de suposar una intervenció amb urbanisme tàctic als xamfrans d’Aragó amb Nàpols, Bruc, Comte d’Urgell, Viladomat i Entença.

Això no era tot. Durant la campanya electoral, Ada Colau va anunciar que tenia el propòsit d’actuar al carrer Aragó per disminuir-ne el volum de circulació i, en conseqüència, la contaminació que s’hi genera. Ja s’havia incorporat un carril bici al costat mar i un per a busos i taxis al de muntanya, i la idea era seguir avançant en la reducció de carrils per al trànsit privat. No només ho pretenien els comuns, Esquerra Republicana també va incorporar una proposta similar al seu programa.

El nou govern de Collboni va apostar per un altre urbanisme i en el cas dels ecoxamfrans va reduir el projecte a una qüestió de mínims, fent que tot plegat quedi com un coit interromput en el moment precís que la cosa comença a animar-se. Que ningú es preocupi, que d’urbanisme n’hi haurà més, però per saber si serà un simple clau o una orgia caldrà esperar als pactes que hi ha d’haver a l’Ajuntament, ja sigui un aparellament o potser fins i tot un trio.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia