Opinió

Tribuna oberta

La resposta i les preguntes

“En el camí de la felicitat, les preguntes que quotidianament adrecem als altres no són preguntes autèntiques sinó instruccions

La bona pre­gunta conté la res­posta. A qui pre­gunta mala­ment li falta auto­co­nei­xe­ment. La filo­so­fia ajuda a coneixe’s i pot ser també terapèutica. Com que la res­posta a totes les pre­gun­tes ben for­mu­la­des és unitària (essent: la potència és igual a l’acció en forma i temps vari­a­bles), tant li fa el que es pre­gunti con­cre­ta­ment. La res­posta com­pleta, tan­ma­teix, és en l’acció, que fa expe­ri­men­tar aquesta res­posta, i això sig­ni­fica una dimensió afe­gida de vita­li­tat exis­ten­cial.

La ciència de pre­gun­tar és pràctica i, la filo­so­fia de res­pon­dre, moral. No són irre­con­ci­li­a­bles; més aviat, la filo­so­fia ha de super­vi­sar moral­ment la ciència. Al mateix temps, la ciència pro­por­ci­ona eines per a la filo­so­fia, com la lògica for­mal per a demos­tra­ci­ons pre­ci­ses. Tan­ma­teix, la ciència no conté la res­posta última, ni tam­poc la filo­so­fia. La res­posta és en el nos­tre objecte de desig, que és un vec­tor que con­du­eix a la feli­ci­tat.

No hi ha una “res­posta de res­pos­tes” que sigui intel·lec­tual. La res­posta última és exis­ten­cial. Empa­re­llar-se pot ser la res­posta, i també fer vida con­tem­pla­tiva. El límit és el sofri­ment. Amb tot, en el sofri­ment s’omple el vas de la veri­tat, però d’aquest vas només en beu­rem amb pro­fit un cop feliços. Si en bevem abans, ens posa­rem al cos un tòxic que ens donarà poder sense savi­esa. Més enllà de mera­ment gau­dir de la vida, cal apren­dre’n per acon­se­guir savi­esa. La dis­bauxa va lli­gada a l’ale­gria, no estric­ta­ment a la feli­ci­tat.

En el camí de la feli­ci­tat, les pre­gun­tes que quo­ti­di­a­na­ment adre­cem als altres no són pre­gun­tes autènti­ques sinó ins­truc­ci­ons, com una afir­mació qual­se­vol només que en forma inter­ro­ga­tiva, com “Quin és el perímetre de la cir­cum­ferència?”, i el que cal fer per coneixe’s és pre­gun­tar-se de debò un mateix: “Déu exis­teix? La mort és Déu? Qui soc? Què vull fer?”

Tal com es veu, aques­tes pre­gun­tes autènti­ques, essent auto­con­ti­nents en un sen­tit lògic, con­te­nen la res­posta: en el cas de la pri­mera, “Déu és una pre­gunta que s’auto­pre­gunta” (potència = “exis­teix?”; temps i forma vari­a­bles = “Déu”), i per tant té a veure amb la consciència. En el cas de la segona, “L’Incognos­ci­ble des de la vida és la mort i és doncs el seu déu totèmic” (potència = “L’Incognos­ci­ble des de la vida és la mort”; temps i forma vari­a­bles = “i és doncs el seu déu totèmic”, i per tant no és Déu en ter­mes abso­luts. En el cas de la ter­cera, “Exis­teixo essent jo” (potència = “exis­teixo”; temps i forma vari­a­bles = “essent jo”), i per tant he de viure cada dia tal com soc essent jo mateix. En el cas de la quarta, “Vull fer el que he de fer” (potència = “vull fer”; temps i forma vari­a­bles = “el que he de fer”) i per tant el meu deure és ali­neat amb el meu voler.

Quasi sem­pre hi ha pos­si­bi­li­tat de com­plir aquest deure perquè aquest voler sor­geix alhora de mi i de la meva cir­cumstància, cir­cumstància que fa com­pa­ti­ble voler i poder per la dimissió del voler pel que fa a reflec­tir al màxim el jo. Tot i això, quan el sofri­ment esdevé un límit, el voler s’inde­pen­ditza de la cir­cumstància, even­tu­al­ment no podent actu­a­lit­zar-se en acte. La qüestió radica a superar el sofri­ment per savi­esa, satis­fent els desit­jos cor­po­rals i seguint una moral uti­li­ta­rista.

Aquí intervé nova­ment la filo­so­fia, aju­dant a deli­mi­tar els ter­mes pràctics del que és abs­tracte després d’haver deli­mi­tat els ter­mes abs­trac­tes del que és pràctic. Cal tenir una cosa clara: el prin­cipi de no-con­tra­dicció no té superació pos­si­ble i no abasta només la lògica. Tot el nos­tre esforç social s’ha de basar doncs en l’acció cohe­rent, perquè no hi ha cap con­text social on no puguem ser qui som expres­sant-ho fidel­ment. Tot allò que no és fidel al propi jo és con­tra­dicció per hipo­cre­sia, i és un mal de què pateix la majo­ria, que pre­te­nen ser qui no són, no pas perquè hi hagi motius per rebut­jar-se sinó perquè els falta conei­xe­ment de si matei­xos. Quan un hom es coneix, s’estima i ho comu­nica als altres en cada paraula que diu.

Si, a més, gau­deix de feli­ci­tat, cada paraula que diu ten­dirà a ser útil. Quan un hom s’estima, se li acos­ten els altres amis­to­sa­ment. Quan un hom gau­deix de feli­ci­tat, se cen­tra en el que és ètic i bell. En dar­rer terme, quan un hom gau­deix de feli­ci­tat, ell mateix cons­ti­tu­eix la res­posta. I, com que els límits de la indi­vi­du­a­li­tat són per­me­a­bles a l’alte­ri­tat, aquesta feli­ci­tat no és estric­ta­ment sin­gu­lar. Això reforça el caràcter moral del nos­tre voler.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia