Opinió

Lletra petita

Trump trans

“Cal protegir els drets de les esportistes que són dones biològicament d’origen, però això és feina dels reguladors esportius i no d’un Trump que fomenta l’odi a cop de decret

Entre l’espiral sense fre d’ordres executives que signa cada dia el president dels Estats Units, m’ha cridat també l’atenció la que prohibeix la participació de dones trans en competicions esportives femenines. Trump és un simplista reaccionari de manual, blanc o negre, amb ell o contra ell, i és aquesta al·lèrgia al matís i la incapacitat de detectar el gris el que el fa perillós. És una evidència que cal protegir els drets i els interessos de les esportistes que són dones biològicament d’origen (i tot és tan complex que no estic segur que aquesta definició sigui la més pertinent). Però la fal·lera prescriptora de Trump li impedeix valorar si és pitjor la medicina que decreta que el mal que diu combatre.

M’explico. No tots els esports tenen la mateixa correlació de rendiment entre practicants masculins i femenines. Qui coneix millor les dinàmiques de cada esport són els seus propis reguladors, federacions i autoritats esportives. Un exemple: la necessitat de protegir els drets de les dones pilots d’automobilisme o motociclisme o el de les jugadores d’escacs davant la irrupció de rivals trans és molt relativa. En tot cas, no té res a veure amb la d’atletes, nedadores, ciclistes, gimnastes o, en general, qualsevol disciplina en què la biologia marqui diferències de rendiment. L’atletisme, en certa manera precursor, es regula a partir dels nivells de testosterona –no sense contradiccions, perquè per obligar a abaixar-los per competir amb dones legitima solucions farmacològiques, en la pràctica una mena de dopatge invers– i, com que és inevitable que qui sent lesionats els seus drets els porti al jutjat, ja ha aconseguit una certa jurisprudència. En canvi, l’arrencada de cavall de Trump no té cap avantatge i sí els inconvenients derivats del desconeixement i els apriorismes. I, per sobre de tot, adoba el terreny per a la polarització de l’opinió pública i alimenta l’assenyalament i la fòbia cap a col·lectius minoritzats, uns fenòmens inexistents o marginals quan la regulació prové de dins. D’ultres i cavernes n’hi ha per tot el món, i Trump els dona carta de naturalesa perquè escampin el seu odi en l’esport.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia