Som 10 milions
Recalculant la ruta
El model tradicional del món del vi ha empès històricament els cellers del Penedès a treballar en grans produccions vinícoles que permeten reduir o, com a mínim, controlar el preu. Aquest model ha entrat en crisi, no només pel convenciment d’alguns elaboradors que reclamen impulsar models més respectuosos amb l’entorn i amb el sector, sinó també per les necessitats sorgides del canvi climàtic, que ha posat sobre la taula el factor de la incertesa. Aquest context ha provocat un viratge interessant que s’ha accentuat en els últims vint anys. De la mateixa manera que el clima ha empès alguns elaboradors a apostar per la producció ecològica, alguns històrics del sector vitivinícola han volgut retornar a la producció artesanal. Aquest relat, lligat també a la producció de qualitat, és la millor vitamina per a un territori que vol situar-se entre les deu millors destinacions enoturístiques d’Europa. Els agents turístics volen situar-se en aquesta franja en un termini de cinc anys, i per fer-ho, abans s’han de situar com a líders a Catalunya. De moment s’han consolidat com una de les cinc regions més visitades de l’Estat espanyol, però ara l’objectiu és competir amb la Toscana italiana, o Alsàcia i la Borgonya francesa. Almenys aquest és un dels missatges que es desprenen del pla estratègic del Consorci de Promoció Turística del Penedès. L’objectiu és atraure més públic internacional i incloure la sostenibilitat, el paper de la dona i el jovent en el sector vitivinícola en el relat turístic. Al cap i a la fi, el relat que més arrela al territori és el dels processos artesanals i la qualitat del producte. La sostenibilitat i la producció ecològica ja ha arribat un moment que es donen per suposades. I els amants del vi necessiten relats que els sedueixin, que els enamorin. I aquest relats, sovint, van lligats a les històries personals que van associades als cellers. Aquests relats i l’harmonia del paisatge són elements clau per captar més reunions de negocis, més públic familiar o per estendre el cicloturisme arreu del Penedès.
El Consorci de Promoció Turística va ser un dels impulsors del turisme del vi a Catalunya. Aquesta visió del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, en aquell moment presidit pel socialista Lluís Valls, ha permès situar el Penedès al capdavant de l’enoturisme català “per antiguitat, experiència i trajectòria”. El lideratge del Penedès en aquest sector també ha fet forat en l’àmbit espanyol. La ruta del vi del Penedès està entre les cinc millors de 40 propostes de diferents regions: 350.000 visitants a cellers i museus, sense comptar els allotjaments i les visites paisatgístiques. El millor potencial del territori, a hores d’ara, és el canvi de relat. Per convertir el Penedès en una enoregió segura, saludable, sostenible, singular i smart, el sector tradicional s’ha de sumar a un canvi de mentalitat en què el respecte, la qualitat i els processos artesanals vagin a davant. És el moment de recalcular la ruta.