El Camí del Mar
De tots els projectes que es fan i es desfan, n’hi ha dos de llarg recorregut que em semblen d’alt interès social i que serien una gran millora per al nostre territori. Un, que veig difícil de materialitzar, és el del tren tram de la Costa Brava, que cobriria tota l’anella de les Gavarres. És una proposta atractiva i que seria molt beneficiosa, però les expropiacions i connexions que s’haurien de fer el converteixen gairebé en una utopia. L’altre, més viable, és el projecte per unir tots els camins de ronda que van des d’Argelers, a la Costa Vermella de la Catalunya del Nord, fins a Blanes, la darrera o primera població de la Costa Brava. Estem parlant d’un itinerari de 250 km dels quals uns 155 es poden considerar camins de ronda totalment practicables. La qüestió és que aquests senders estiguin a un màxim de sis metres de la línia maritimoterrestre, que és l’espai amb la servitud de pas reconeguda per la llei de costes. A més, dels punts on es pot caminar acompanyats per la brisa del mar, hi ha 63 km que passen per senders que s’han d’arreglar i hi ha 33 km que no tenen ni corriol. Els llocs més problemàtics són els trams entre Tossa i Sant Feliu de Guíxols, on el GR-92, que és la connexió dels actuals camins de ronda, s’enfila cap a l’Ardenya; entre l’Estartit i l’Escala, a la punta de Montgó, i entre Roses i el Port de la Selva, és a dir, el cap de Creus. Els camins que hi ha passen per l’interior o ni tan sols connecten. En canvi, els 32 km de la Costa Vermella es troben en molt bon estat. L’Associació Camí del Mar, que impulsa aquest ambiciós projecte transfronterer, assegura que compten amb l’aprovació de tots els ajuntaments i institucions implicades, i que estan parlant amb els sectors econòmics de la Costa Brava perquè entenguin aquest Camí de Mar com una sortida més per allargar la temporada a la tardor-hivern. Un exemple seria el Camí de Cavalls de Menorca, una ruta antiga que volta l’illa i que ha estat recuperada gràcies al moviment popular. També és important la seva condició transfronterera perquè serà més accessible comptar amb finançament europeu. Quan el projecte estigui consolidat es preveu que tingui 21 etapes, cadascuna lligada a un personatge que ha deixat petjada en el territori.